kan i gøre noget jeg vil blive ked af et nej D:

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S

Børns Vilkår har et bisidderkorps til børn, som har brug for støtte på møder med de sociale myndigheder. Det betyder, at du kan få kontakt med en voksen, som ved rigtig meget om børns rettigheder til at gå med dig op på kommunen og tale med din sagsbehandler. Jeg går ud fra, at kommunen har anbragt dig på en kostskole. Så når din sagsbehandler siger, at hun ikke kan gøre noget, lyder det lidt mærkeligt. Det er nemlig kommunens afgørelse, hvor du skal være anbragt henne - og i sidste ende også kommunens ansvar, at du er et sted, som kan passe godt på dig.Du beskriver en situation, hvor du har oplevet, at en medarbejder har været voldsom over dig. Når en medarbejder griber fat i dig, så kaldes dette en magtanvendelse, og det er der nogle regler for. Der står beskrevet i loven, hvornår en voksen på et anbringelsessted må bruge fysisk magt overfor et barn. En voksen må f.eks. gerne føre et barn fra et sted til et andet, hvis barnet opfører sig uforsvarligt. Den voksne må også gerne bruge magt for at forhindre et barn i at skade selv eller andre - men det er klart, at en voksen ikke må holde dig i et kvælertag, så du har svært ved at få luft. Det lyder ikke i orden. Hvis du gerne vil have vores hjælp og fortælle os, hvem du er, så skal du ringe på 35 55 55 59, hvor du kan få en bisidder. Når vi høre lidt mere til din situation, så bliver det også lettere for os at rådgive dig om dine rettigheder.

Mange kærlig hilsner fra BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.