kæledyr i plejefamilier?

Hej

Jeg har haft det meget svlrt på det sidste.

Mistet min mor og er lige flyttet fra min far. Skal nu om få dage anbringes på et opholdssted, så ville jeg gerne vide om man derefter kan komme i en pleje familie, og hvis ja hvad med mit kæledyr.

Jeg har en kat som er alt heg har tilbage. Og jeg ved selfølgelig godt jeg ikke kan få den med på et opholdsted.

Men hvis det lykkes mig at få den passet til og hvis jeg en gang kan komme til at bo i en pleje familie, er det så muligt jeg kan få min kat med mig?

Har været meget bekymret og har tænkt meget over det så blev nød til at spørgen nogen.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Jeg kan godt forstå, du har haft det svært. Jeg håber virkelig, at de ting, der skal ske i den næste tid, bliver rigtigt gode for dig. Dine tanker om, hvor du gerne vil bo, din bekymring for din kat og dit ønske om at få den med dig, skal du dele med en voksen. Jeg tænker på, hvad din far mon ville sige, hvis han kendte til dine tanker? Og jeg kommer i tvivl om, du har talt med ham og din socialrådgiver? Og ved de, at du i virkeligheden gerne vil bo i en plejefamilie?

Det er nemlig sådan, at der er en regel om, at du skal høres og inddrages i beslutninger, der vedrører dig. Det vil sige, at socialrådgiveren skal tale med dig om, hvordan du gerne vil have det. Også hvor du gerne vil bo. Og hvad der er vigtigt for dig, nu du skal flytte fra din far. Fx det med din kat – det er noget du kan tale med socialrådgiveren om. Socialrådgiveren skal også spørge dig, hvad du tænker om dét, han eller hun foreslår dig. Det har du ret til.

Det kan tit være rart at have en voksen med til samtalen – og det har du ret til. Det kaldes, at man har en bisidder med. Det kan være en voksen, du kender godt. Fx din lærer? En pædagog, en fra familien eller en anden voksen, du er tryg ved. Det kan også være en af de voksne på opholdsstedet. Den voksne kan hjælpe dig med at få aftalt et møde med socialrådgiveren. Og være sammen med dig i samtalen, så du får sagt dét, der er vigtigt. Han eller hun kan også være din hjælp til at huske, hvad der blev talt om.

Her på BørneTelefonen har vi også nogle bisiddere, der tager med børn til samtaler i kommunen. Du kan derfor også få en bisidder fra os med til mødet. Vores bisiddere kender loven rigtig godt og kan fortælle dig, hvad du har af muligheder. Hvis du gerne vil have en af vores bisiddere kan du ringe til os på 116111. Du kan også læse mere om bisidderordningen her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Jeg kan virkelig godt forstå, at det er et stort ønske for dig at få din kat med. Og der er også plejefamilier, der tilbyder, at plejebørn kan få kæledyr med sig i plejefamilien. Socialrådgiveren kan undersøge det for dig. Jeg synes derfor, at du hurtigst muligt skal få en voksen til at hjælpe dig med at få talt med din socialrådgiver.

Hvis du tænker, det er lidt svært at få startet samtalen med den voksne eller socialrådgiveren, kan du overveje at fortælle, at du har skrevet til Brevkassen. Du kan fx vise dem dit brev og mit svar. Så er du allerede lidt i gang.

Du er velkommen til at ringe til Børnetelefonen 116111,  hvis du har brug for at tale mere om de ting, der skal ske for dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste i de nye ting, der skal ske for dig.
Mange hilsner fra Brevkassen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.