Brev
JEG HADER MIN PLEJEMOR!!!!!
Hej
jeg en pige på 16 år og har boet i pleje siden jeg var 10 måneder gamle. og jeg går til psykolog og vi skal snart have et opsamlings møde og min plejemor har taget en beslutning uden at tage mig med ind i den og det er at jeg ikke må komme med til mødet
og jeg kan ikke holde ud når folk skal til møde om mig og jeg ikke skal med og har tænkt mig at snakke med min lærer og min psykolog om det men mest min psykolog for jeg vil gerne med og kan ikke tænke på anden lige nu så vil bare gerne lige have det ud for er bare sur på hende lige og gider ikke have noget med min plejemor at gøre lige nu
og for ca. 3 år siden var der snak om om jeg skulle se min far (som sidder i fængsle) hvor jeg var med til mødet om jeg skulle/ikke skulle så nu er jeg bare pissede og er tæt på bare at gå i seng og ikke stå op dagen efter og så når hun køre mine niecer i skole (deres forælder har Corona og de har haft det) også tage et tog til den by hvor jeg går i skole men gider ikke snakke med hende og igen jeg havde bare brug for at komme ude med det
ved godt at det er lidt forvirrende og at jeg ikke har brugt punktum eller komma men er bare virkelig dårlig til at bruge dem sorry
hilsen pige på 16 år der hader sin plejemor 🙂
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tænk ikke på punktum og komma. Jeg kan sagtens forstå, hvad du skriver. Tak for at dele dine tanker med mig.
Når jeg skriver mit svar til dig, er der jo gået nogle dage. Måske du allerede har haft mulighed for at tale med din lærer og din psykolog? Det håber jeg, for jeg synes, det er et rigtig godt forslag at gøre det.
Det er så sejt og stærkt, at du reagerer, når du føler dig dårligt behandlet. Det fortæller mig, at du kan mærke dine grænser og sige fra.
Jeg forstår godt, at du er sur, og måske også skuffet, på din plejemor. Det virker som om, at hun har truffet en beslutning, som du slet ikke er enig i – uden at du er blevet hørt. Jeg kan sagtens forstå, du gerne vil være med til et møde, som handler om dig.
Du er så gammel, at jeg tænker, det giver god mening, at du er med til et møde, som handler om dig.
Som barn og ung har man altid retten til at sige sin mening og blive hørt. Det er de voksne tæt på barnet, som skal sørge for det. Derfor er det så vigtigt, at din plejemor har respekt for, hvad du synes.
Jeg har talt med en del andre børn i plejefamilie. De børn og unge fortæller mig, at det kan være ret hårdt at være i pleje. Til tider kan det være rigtig godt, men til andre tider kan det være svært.
De børn og unge, jeg taler med, de fortæller, at de kan føle sig ret alene nogle gange. De kan føle, at de måske er lidt til overs eller til besvær. Det er ret naturligt at have det sådan nogle gange, men det er vigtigt for mig at sige, at det ikke er sådan det skal være.
Alle børn og unge har ret til at have det trygt og godt. Det er de voksnes ansvar. Det er ikke børnenes. Derfor er det også de voksne, der skal hjælpe dig. Du har ret til at have det godt.
Jeg kommer til at tænke på, at det måske kunne være en idé, at din lærer eller din psykolog talte med din plejemor. Det kan enten være sammen med dig eller uden dig – alt efter hvad I aftaler.
Du kan fortælle din plejemor, at du har skrevet til BørneTelefonen, fordi du er så ked af det. Du kan måske også vise hende mit svar til dig eller få din lærer eller psykolog til at hjælpe med at sige alt det svære.
Jeg ved, det kan være en hjælp at sige det højt. Så bliver den indre trykkoger lidt mindre. For når vi holder svære tanker for os selv, så kan det nærmest føles som om, at vi koger over af vrede og raseri og ked af det hed nogle gange. Måske du også har prøvet at have det sådan? Sådan ved jeg i hvert fald at rigtig mange af os får det, når vi føler os kede af det og uretfærdigt behandlet.
Jeg er glad for at høre, at du har en psykolog og en lærer, som du kan tale med. Jeg får alligevel lyst til at fortælle dig om to steder, jeg kender – og som jeg kom til at tænke på, da jeg læste dit brev.
Jeg vil gerne fortælle dig om BørneTelefonens bisiddere. En bisidder er en voksen, som er din støtte. En bisidder kender en masse til dine rettigheder og kan være ved din side, når du skal fortælle, hvordan du har det til kommunen eller din plejemor.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge med at få det bedre. Du kan mødes med en bisidder lige, hvor du har lyst; på en café eller på et bibliotek tæt på dig. Så kan bisidderen fortælle dig, hvordan hun kan hjælpe.
Du kan ringe til bisidderne på tlf. 35 55 55 59 (tast 2), og du kan læse mere om bisidderne her: Har du brug for en bisidder lige nu? – du kan også prøve at se denne video med Terese, der har fået hjælp af bisidder Anette: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår
Et andet sted jeg gerne vil fortælle dig om, er De Anbragtes Vilkår – det er et sted, der kæmper for, at alle anbragte børn og unge bliver hørt. Med dem kan du snakke om de svære ting ved at være i plejefamilie, og du kan møde andre på din egen alder, som også er eller har prøvet at være i plejefamilie.
Det kan tit være rart at tale med nogen, som har prøvet det samme som én selv. De kan måske forstå noget, som andre har svært ved at sætte sig ind i. Du kan i hvert fald prøve at kigge på deres hjemmeside og se, om det måske kunne være noget for dig.
Jeg håber, du kan have mod til at ringe og få en god snak med vores bisiddere. Når jeg læser dit brev, virker du som en tænksom og stærk pige, der tør at kæmpe for det rigtige for dig.
Jeg tror på dig og sender dig alle mine bedste tanker.
Kærlig hilsen BørneTelefonen