Jeg føler mig splittet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 13 årig pige

Jeg kan sagtens forstå din følelse af, ikke rigtig at høre hjemme og din følelse af ensomhed. Mange af de børn som er i pleje oplever de samme følelser og har de samme tanker.

Jeg læser af dit brev, at du har to familier - at du har det godt med din plejefamilie og at du sammen med din bror har kontakt og samvær med din mor. Jeg tror, at du skal stoppe med at sammenligne dig med andre, som ikke er i din situation. Ellers kan du komme til at få følelsen af at mangle noget. Jeg tænker, at det er naturligt at føle en sorg over tabet af ikke at bo i sin biologiske familie. Samtidig kan du måske og se, at det også kan være heldigt  at have flere voksne, som du kan søge tryghed hos og som kan hjælpe dig med, at finde din vej i livet.

I stedet kan du forsøge, at se det gode i den måde du har familie på. En sød plejefamilie som du har det godt hos, og som nok også holder meget af dig (og din bror) og samtidig har du en mor, som sikkert også holder meget af dig. Så du har mennesker i dit liv som holder af dig og vil dig dit bedste.

Der findes foreninger og grupper for anbragte børn, som man kan mødes med. Her taler man om ens tanker og følelser omkring det at være anbragt. De fleste oplever en følelse af, at ens ensomhed opløses når man møder andre, som har det lige som en selv. Og man får følelsen af, at være en del af et særligt fællesskab som kan være betydningsfuldt for en nu og fremover. Spørg evt dine plejeforældre om hjælp, de ved sikkert hvor man kan finde oplysninger om foreningen og de nærmeste børnegrupper.

Jeg kan ikke læse af dit brev, om du har talt med din bror om dine tanker og følelser. Hvis du ikke har, vil jeg råde dig til dette. Han går sikkert med lignende tanker og når man taler om det, føler man sig ikke så alene. Måske har han også lyst til, at være med til den snak med plejeforældrene og jeres mor.

Jeg syns, at du skal tale med både din plejefamilie og din mor om dine tanker og følelser - det er vigtigt for dem, at vide hvordan du har det, så de kan støtte dig bedst muligt. Måske kan du skrive dine tanker, følelser og oplevelser ned på papir. Hvis du mister modet, når du skal tale med dem kan du vise dem dit papir, og du er velkommen til, at vise dem mit svar til dig.

Jeg ønsker dig nogle gode snakke og håber det vil hjælpe på ensomhedsfølelse.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.