Jeg bliver mobbet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er rigtigt godt du skriver herind og fortæller om de udfordringer du går med. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, der er rigtigt mange ting i din hverdag, som kan være vanskelige for dig. Jeg er imponeret over, hvordan du prøver at navigerer rundt i det, og I dit brev forsøger at skelne imellem problemerne.

Du spørger direkte til, hvordan du skal takle det, at du bliver mobbet. Jeg kan godt forstå dig, hvis du gerne vil have et direkte svar, der måske kunne bruges overfor alle mobberierne. Desværre kan jeg ikke give dig sådanne sætninger, som bare virker og kan stoppe mobning. I stedet vil jeg opfordre dig til, at du spørger nogle voksne om  hjælp. Jeg kan tænke mig, at du i dit liv, måske har haft blandede erfaringer med de voksnes hjælp og støtte. Fik du hjælp da du blev sat i pleje, mon du får nogen hjælp til at takle de udfordringer din fars alkoholmisbrug må give dig? hvad med din mor, jeg kan tænke mig du måske savner hende? Hvilke voksne har du talt med omkring disse eller måske andre udfordringer?

Du skal vide det er de voksnes ansvar at stoppe mobning, alle skoler skal have en mobbestrategi, det vil sige skolen og dine lærere skal sørge for at alle i klassen/på skolen trives. Så derfor vil jeg spørge, om det kan være en mulighed for dig, at du kontakter din skoles AKT-lærer? En AKT-lærer kan hjælpe dig med, at tale med de andre voksne på skolen om, hvad det er for udfordringer du har, hvad tænker du om den mulighed? En anden skoleperson du måske kan have gavn af at tale med, kan være din skoles sundhedsplejerske. Sådan nogle kan tit være rigtigt gode til, at lytte til børn der har det svært af den ene eller anden grund.

Hvordan mon du har det med der, hvor du er i pleje? Her du talt med din plejefamilie om, hvordan du trives i skolen? Er du mon fortrolig med dem, eller er der en anden voksen du har det godt med og kan tale med? Måske har du allerede haft samtaler med din sagsbehandler ved kommunen, eller er det ikke en person du har talt med?

Måske ved du det allerede, men det er sådan at alle har en sagsbehandler ved kommunen, også selv om de ikke kender vedkommende. Hvis du kontakter din kommune, kan du komme til at tale med den person der er din sagsbehandler. Jeg ved godt, at det ikke har noget at gøre med, at du bliver mobbet og spørger om hjælp til at takle den udfordring, Når jeg alligevel skriver det, er det fordi du måske kan have brug for støtten fra en sagsbehandler til andre udfordringer i dit liv.

Du skriver, at du mange gange har talt med en psykolog, mon det har hjulpet dig? Nogle gange kan en psykolog være rigtig god til at hjælpe, men der er andre gange, hvor det kan være en ide at få en anden psykolog, hvad tænker du om sådan en ændring? Det handler nemlig om kemi, det vil sige, det handler om hvordan man har det sammen. Man skal føle sig tryg, for at turde åbne op for sine inderste tanker og følelser, og virker det ikke hos din nuværende psykolog, skal du bede om at få en ny. Håber denne info kan hjælpe dig til at tro på og handle på, at du har krav på at blive lyttet til og få den hjælp, du har brug for.

Jeg håber du kan bruge et eller nogle af mine forslag, sådan at du kan få hjælp til at få det bedre. Jeg vil også opfordre dig til at kontakte Børns Vilkårs BørneTelefon på 116 111. Når du ringer dertil, kan du tale med nogle rigtig søde rådgiverer, hvad tænker du om den ide?

mange kærlige hilsner

BørneTelefonen.

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!