Brev
Ingen at snakke med
Kære brevkasse
Jeg er en pige på tolv år og har virkelig ingen at snakke med… Jeg vil godt fortælle lidt om mit liv…
De startede alt sammen med at min far begyndte at slå mig og mine søskende da vi var mindre.. Pludselig kom det rundt i byen og mind søskende blev grov mobbet undtagen mig jeg ved ikke hvorfor jeg tror nok at det kom senere..
Men så endte det med at min mor og far gik fra hinanden
før var min far aldrig hjemme og min mor sov hele tiden men da de så gik fra hinanden begyndte jeg at cutte det hjalp.. Et stykke tid ind til at jeg blev tvang’s fjernet fra hele mig familie..
Der forstod jeg hvor slemt jeg havde det og der begyndte jeg også at blive mobbet så der cuttede jeg bare endnu mere…
Så pludselig skulle jeg snakke med en dame og hun fortalte at jeg skulle i plejefamilie og det var meget langt væk fra mine venner (dem der var tilbage) 🙁
Så jeg flyttede og begyndte på nu skole og der troede jeg så at jeg kunne begynde fra ny.. Men nej alt blev bare værre jo jeg fik venner men alle i min nye klasse mobber mig undtagen et par stykker..
Jeg fik også en kæreste i min nye klasse jeg holder virkelig af ham men en dag sagde han at alt havde været skuespil fra begyndelsen for at såre mig? jeg dummede mig virkelig..
Jeg begyndte hver dag at tænke hvorfor skal jeg virkelig leve? Jeg har Intet at leve for?? Det her er ikke mig… Jeg plejede at være den glade mig? Jeg forstår det ik…
Jeg har haft en tid hvor jeg hverken spiste eller drak.. I er par uger jeg vil i være her! Men til sidst opgav min plejefamilie mig… Og nu står jeg på en lorte skole og skal et andet sted hen jeg kan ikke klare mere hvorfor skal det være mig??
Hjælp… Please
hvis jeg fik chancen for at komme var et sted hen hvor jeg kunne være mig selv uden alt det her på mig og bare dø!?
det virkelig ik sjovt det her hver voksen der kommer og siger at jeg skal snakke med dem og at de vil hjælpe mig så svigter de mig bare?
skriv virkelig hvis i kender følelsen!?????
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak fordi du deler lidt af din historie med os. Det er ret sejt af dig at åbne op og skrive herind. Du har været udsat for meget mere, end hvad en 12-årig pige burde. Du beskriver mange svære oplevelser, du har været igennem, og at du mest af alt føler, at de voksne, der har været omkring dig, har svigtet dig. Det er helt forståeligt. Jeg kommer til at tænke på, hvor dine søskende mon er henne i billedet? Har du stadig kontakt til dem?
Du skriver til slut i dit brev "Skriv virkelig hvis I kender følelsen" Det får mig til at tænke på, om din hensigt med dette brev mon var at komme i snak med andre børn, der har oplevet noget af det samme som dig? Måske kender du allerede vores tilbud, der hedder 'Børn hjælper børn', hvor børn kan skrive ind og dele deres historie med andre og herigennem finde støtte og hjælp i andre børns erfaringer. Måske var det i virkeligheden her, du gerne ville sende dit brev ind til? Det er du selvfølgelig meget velkommen til også at gøre. Én ting er sikkert, og det er, at jeg tror, du sætter ord på noget andre end dig mærker. Nemlig følelsen af at føle sig svigtet og ensomhed. Og det tror jeg hjælper andre til, at turde tale højt om deres følelser og dermed forhåbentligt få den rette hjælp. Så tak igen, for at du har skrevet herind. Jeg vil nu gøre mit bedste for at give dig et svar til dit brev her til Brevkassen, som forhåbentlig kan være rart og hjælpsomt for dig at læse.
Det er ikke let at stå i den situation, du gør - med endnu et skift i dit liv. Har du mon talt med en fra kommunen om, hvad du kunne tænke dig i forhold til skole, og hvor du skal bo? Du har ret til at blive hørt, og din mening er afgørende for, om det bliver vellykket ,det næste sted du skal være... Det kan være en stor mundfuld at stå med alt det her alene, og jeg vil orientere om muligheden for at få en bisidder her fra Børns Vilkår. En bisidder er en voksen, som kan støtte dig i kontakten med og ved møderne i kommunen. Det er en person, som sikrer, at din stemme bliver hørt.
Du skriver, at du begyndte at bruge "cutting" da det hele var rigtig svært derhjemme. Jeg tænker faktisk, at det er ret flot af dig, at du er bevidst om, at du havde/har brug for en udvej/forløsning, når tingene omkring dig er for kaotiske og for vanskelige at forholde sig til. Jeg mener hermed ikke at "cutting" er den eneste og den rigtige måde, at opleve at genvinde kontrol i sit liv på. Jeg tror i stedet, at du har brug for hjælp/støtte til, at finde en mere hensigtsmæssig måde at håndtere de svære følelser på. Ville du have mod på, at tage imod sådan en hjælp? Jeg vil henvise dig til en hjemmeside, som kan hjælpe dig til, hvordan du kan passe på dig selv, på en mere hensigtsmæssig måde;
http://www.lmsnyt.dk/saadan-faar-du-hjaelp/
Jeg vil her til sidst sige, at jeg håber, du kommer til at trives bedre det nye sted, du kommer til at bo. Og hvor er det sejt af dig, at du fandt modet til, at skrive et brev herind og bede om hjælp, selvom du ikke lige nu har den største tiltro til voksne. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på: 116 111. Her sidder der en masse rådgivere klar til at lytte.
De bedste hilsner
BørneTelefonen