ikke at bo hjemme og frihedsberøvelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15,Tak for dit brev.

Jeg kan forstå på dit brev, at du ikke føler du må få en chance. Det kan jeg godt forstå er rigtigt svært. Du spørger til dine rettigheder i forbindelse med at være anbragt på et opholdssted pga. en dom. Når man er anbragt i forbindelse med en ungdomssanktion kan kommunen og opholdsstedet lave begrænsninger i forbindelse med telefoner og computer, hvis de vurderer det vil sikre barnet eller den unge. Og jeg tænker at det må være det, som de har gjort her i dit tilfælde.

Der findes en folder som Servicestyrrelsen har lavet der hedder "Det har du ret til, – til børn og unge 13 - 17 år, som skal anbringes – er eller har været anbragt". Måske det er muligt du kan få en kopi af din rådgiver på kommunen eller opholdsstedet?

Heri står der bl.a. at de voksne på opholdstedet eller din sagsbehandler skal forklare dig, hvad de særlige regler om din telefon er, hvorfor de er lavet og hvor længe reglerne gælder. Jeg ved ikke, om du har forsøgt at spørge dem hvad der skal til, for at du kan få lov til at have din telefon længere tid? Måske det er muligt for dig at tale med din rådgiver på kommunen om det, eller én der arbejder på opholdsstedet?

Kommunen skal revidere din handleplan to gange om året, her er det relevant, at du oplyser at du gerne vil have et mål om at have din telefon mere, det skal så fremgå af handleplanen, hvordan I skal når frem til det mål.

Med hensyn til ikke at overnatte hjemme, har du mulighed for at klage til kommunen, men man skal klage inden for fire uger efter man har fået en afgørelse om hvor meget samvær man får med sin familie. Du skal derfor ansøge om yderligere samvær hos din rådgiver, kommunen skal lave en afgørelse på din ansøgning, og hvis du ikke får det, du søger om, skriver de et afslag med en klagevejledning.

Herefter kan du klage. Det er meget vigtigt, at du skriver hvorfor du er utilfreds og hvorfor du ikke er enige i deres afgørelse om at du ikke kan være hjemme hos dine forældre og overnatte. Kommunen skal derefter behandle din klage inde for en periode på fire uger.

Hvis ikke du har nogen, du kan få til at bakke dig op, så er du meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen og bede om at få en bisidder. Du kan læse mere om bisidderordningen her >>.

Jeg håber, at disse svar kan hjælpe dig og håber, at du kan få lov til at bevise, at du ikke kontakter pædofile mænd. Såfremt du har behov for at høre om mere er du altid velkommen til at skrive til at ringe på BørneTelefonen på 116 111.

Mange venlige hilsner BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.