Hvorfor må systemet ødelægge børn?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15 årig Pige

Tak for dit brev, jeg kan tydeligt fornemme din utilfredshed og uforståenhed overfor systemet. Jeg kan nemt fornemme din kærlighed til din mor.

Det kan være utroligt svært at forstå, hvorfor der er blevet truffet de beslutninger, som har fjernet dig fra din mor og dit hjem, og anbragt dig på institution.

Da jeg ikke kender din situation til fulde har jeg svært ved, at kommentere på det retfærdige eller det nødvendige i, at anbringe dig på institution. Systemet ser på dit liv på en måde, og du ser på dit liv på din måde. Det lyder til, at der er forskelle på, hvordan I ser på, hvordan dit liv bliver på bedst mulige måde.

Men jeg kan sagtens forstå, at du er uforstående og har svært ved, at gennemskue det gode i din situation. Det kan også være svært, at se sin “sag udefra” og derfor er der sikkert meget, som du ikke er enig i.

Jeg forstår faktisk også godt dine tanker omkring, hvad skal du snart gøre, for at de lytter til mig. Skal jeg stjæle, skære i mig selv eller det som er værre. Det skal du selvfølgelig ikke, du skal bruge din formuleringsevne. For det er du virkelig god til. De andre ting få dig nok kun til at se ud som, at du har endnu mere brug for systemets hjælp.

Kommunen, sagsbehandleren og pædagogerne ved jo ikke hvordan det er indeni dig, eller de forstå måske ikke “sagen”, som du gør.  Derfor er de måske ikke så gode til, at forklare dig hvorfor det er nødvendig, at bo på en institution.

Selvom du ikke har tillid til dem, skal du tænke på, at det er dem som er med til at afgøre din fremtid. Derfor er det vigtigt at du fortæller dem hvordan du har det og at du undrer dig. Du er god til at beskrive din situation og din uforståenhed – det har du gjort så fint i det her brev.

Jeg fornemmer af dit brev, at du er en stærk og klog ung pige, som ikke er bange for at stå op for sig selv. Det er den kraft du skal bruge i din kamp for, at blive hørt og forstået.

Jeg kan læse, at du har en bisidder, men jeg vil også anbefale dig, at kontakte vores bisidderafdeling og få en af vores bisiddere med til et møde med kommunen. Deres opgave er at sikre sig, at dine rettigheder bliver overholdt og at der bliver lyttet til dig. Måske kan I klage over den måde du og din sag bliver behandlet. Men det kan du få god hjælp til hos vores bisidder. Du kan læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/

Du kan ringe direkte til vores bisidderafdeling på 35 55 55 59, så kommer du til at tale med en af vores  bisiddere. Du kan vælge at være anonym til at starte med, og sammen med bisidderen finde ud af hvad dine muligheder er.

Jeg vil ønske dig nogle gode snakke og håber, at dit liv fremover vil blive fyldt med ting, som gør dig glad og giver dig energi.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.