hjælp

hej

jeg er en dreng på 13.

jeg går ik i skole og har boet på børnehjem næsten hele mit liv.

og jeg er begyndt at cutte men fortrøder det.

men jeg kan ik stoppe

ved ik hvad jeg skal gøre.

så tænkte i kunne hjælpe

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Vi vil meget gerne hjælpe dig så godt, vi kan. At bede om hjælp er noget af det sværeste, og derfor er det så sejt, at du skriver herind.

Jeg tænker sådan på, om der mon er nogle voksne i din omgangskreds? Det kan fx være nogle af de voksne på dit børnehjem, som du kan fortælle, hvordan du har det. Det er vigtigt, at man ikke går alene med det, der er svært.

At skade sig selv, fx ved cutting, er ofte en måde at forsøge at håndtere svære tanker. Det er ikke noget, man selv kan styre, og derfor er det vigtigt, at man får hjælp, før man skader sig selv endnu mere. Hvis det er lidt svært at tale om, kan du måske vise en af de voksne dit brev og mit svar?

Det kan måske give anledning til en god snak, så I sammen kan finde ud af, hvordan du kan få hjælp. Måske du har brug for noget professionelt hjælp, fx fra en psykolog til at finde ud af, hvad det er, der gør dig ked af det. At sætte ord på det, der er svært, er ofte meget rart for mange. Er det mon noget, du har mod på at prøve – altså at tale med en af de voksne? Det håber jeg så inderligt. Du fortjener nemlig at få det godt!

Hvis du får brug for det, kan du også altid ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111, hvor vi sidder klar ved telefonerne. Vi har også en chat på https://bornetelefonen.dk/

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.