Brev
Hej ville rettigheder har man på en døgn instition
Hej
jeg er en dreng på 14 og jeg ville gerne spørge vilje rettigheder man har på en døgn institon
hilsen mig
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Mange tak for dit brev. Nu ved jeg ikke, hvilke rettigheder du tænker på, så jeg vil prøve at svare dig lidt generelt. Til at starte med, vil jeg fortælle dig, at der findes en folder der hedder "Det har du ret til". Du kan klikke på linket, hvis du gerne vil se den, folderen er lavet til anbragte og tidligere anbragte unge mellem 13 og 17 år og er lavet for at unge kan se, hvad man egentligt har ret til.
Man kan som anbragt på en døgninstitution ikke selv bestemme, hvor man vil bo, men din sagsbehandler, skal tale med dig om, hvad dine ønsker er, inden kommunen træffer den
endelige beslutning. Såfremt du ikke er tilfreds med det sted, hvor du er anbragt, kan du klage over kommunens valg af anbringelsessted, når du er over 12 år. Det er vigtigt, at man er tydelig om, hvorfor man ikke er enig i, at det er det rette sted for én at bo. Klagen skal du give til din sagsbehandler. Hvis sagsbehandleren holder fast i beslutningen, så skal din klage sendes videre til Det Sociale Nævn. Det Sociale Nævn skal så vurdere, om sagsbehandlerens afgørelse er til dit bedste.
Hvis der er nogle ting, som man synes er svære på døgninstitutionen, kan man tale med de voksne på stedet, men man kan også bede om en samtale med sin sagsbehandler.
Det er sagsbehandlerens opgave sammen med de voksne på døgninstitutionen, at hjælpe dig med at have det godt, der hvor du bor.
Når man er anbragt, har man stadig ret til at være sammen med sine forældre og have kontakt til dem, mens man ikke bor hjemme. Man har også ret til at se sine søskende, uanset om de bor hjemme eller et andet sted. Det er kommunen, der bestemmer, hvorhenne man mødes og hvor ofte man skal ses.
Jeg håber, at det her var nogle af de ting, du tænkte på, da du skrev rettigheder..? Hvis ikke du lige har fået svar på det, du gerne ville, er du velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, BørneChatten eller skrive til BørneBrevkassen igen. Alle tre steder sidder der voksne, der er klar til at lytte og give råd og vejledning.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.