Hej børnetelefon

Hej

jeg 12 år og fået en plejlillebror på 8 år

vi var en weekend i legeland med nogen naboer og ders børn men min plejlillebror ville heller spille bold og kom vi til ham gik han på et tidspunkt tager jeg fat i hans arm og siger du skal ikke være bange jeg er her jo og han hiver armen til sig
Og siger men jeg ligeglad jeg vil ha min mor men det forstår du ikke

og så gik han hen i et hjørne hvor ingen lige kommer og jeg fik en af de andre til at hente mine forældre han bliv trøste og de skifte til at hoppe trampolin med ham og spille bold men ellers ville han sidde ved dem og se film på iPad

og da kl Var 16 og vi skulle pakke sammen sov han os når vi henter ham i bil i SFO falder han i søvn

men bliv ret ked af han sagde jeg ikke forstår det for nej gør jeg ikke

men jeg ville bare gerne vise ham jeg ville ham

lige siden har jeg holdt mig lidt væk

og mine forældre spørge tit om jeg okay forde heg trækker mig væk så han kan få det han har brug for

og hver gang jeg ser dem med ham bliver jeg ked af det

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Det, du fortæller, sker for rigtigt mange børn, som får en plejesøster eller en plejebror. Du vil gerne vise ham, at du er rar og vil hjælpe ham. Det er vigtigt og rigtigt, at du gør det. Han virker måske bare ikke parat til at tage imod din hjælp lige nu – måske fordi han savner sin far og sin mor og måske endda søskende, som han bor væk fra.

Hvis vi forsøger at forestille os, at det var os, der skulle bo i en anden familie, væk fra vores egen familie, får jeg i hvert fald hurtigt selv følelsen af, at det kan føles lidt trist. Måske er vi bange. Måske forstår vi ikke, hvorfor vi skal bo væk fra vores egen familie. Måske er vi bekymrede for, hvordan vores egen familie har det, mens vi er væk?

Der kan være mange tanker inden i hovedet i sådan en situation.

Når ens forældre beslutter, at de vil tage imod andre børn i familien end deres egne, er der nogle ting, de skal være opmærksomme på. For eksempel skal de være opmærksomme på, om deres egne børn er godt tilpas. Det er vigtigt fordi det er en helt ny situation for alle, når der kommer et nyt barn i familien. Det er vigtigt, at ens egne børn bliver ved med at mærke, at der er tid til dem og at de er elsket, lige som de var, før plejebarnet flyttede ind. Det lyder dog til at dine forældre er gode til det, fordi de har bemærket, at du har trukket dig og tit spurgt til det. Jeg gad godt vide, hvad du har svaret dem?

Plejebarnet får det kun godt, når de andre i familien har det godt. Plejebarnet kan godt mærke, hvis du har det skidt. Lige som du kan mærke, hvis han har det skidt.

Dine forældre skal sikre, at din plejelillebror har det godt og de skal sikre, at du har det godt.

Dine forældre skal også sikre, at du og din plejelillebror får det godt med hinanden.

Dine forældre kan hjælpe dig med, hvordan du kan gøre i forhold til din plejelillebror, så han kan lære dig at kende og I kan få det godt med hinanden.

Dine forældre skal tale med nogle andre voksne om, hvordan de klarer at være en god plejefamilie for din plejelillebror og om, hvordan de klarer at være gode forældre for dig. Det er der nogle regler om.

Tror du måske, du har mod på at fortælle dem om, hvordan du har det lige for tiden? Måske taler du lige godt med både din mor og din far. Måske taler du bedst med én af dem. Du bestemmer, hvordan det vil være bedst at åbne for snakken.

Der er måske nogle gange, hvor I er alene og hvor du måske lettere kan sige de ting, der betyder noget for dig. Måske skal du fortælle dine forældre, at der er noget, du gerne vil tale med dem om og så kan I aftale, hvornår I gør det?

Du kan også skrive et brev til dem om, hvordan det er at være dig lige for tiden. Du kan tænke over, om du vil vise dem dit brev til os og mit svar tilbage til dig. Det kunne måske være en måde at starte en snak med dine forældre på.

Som du kan høre, giver jeg dig forslag til, hvordan du kan gøre. Men det er helt op til dig selv, om mine idéer dur for dig. Du har mulighed for at ringe til os på Børnetelefonen, hvis du gerne vil tale videre. Der sidde voksne parat ved telefonerne og ved chatten. Tlf. nr. er 116 111.

Jeg ønsker dig masser af held og lykke med at få det godt i din familie og få det godt med din plejelillebror.

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.