Brev
Hash Famillie. og opholdssted
Hej Brevkassen.
Jeg er en dreng på 13 år der er blevet tvangsfjernet i min plejefamillie.
Jeg er hashryger og jeg er stukket af fra min plejefamillie lige pt ryger da det betyder meget for min famillie.
Jeg blev taget med politiet hvor de var meget aggresive og kaldte mig møgunge. Kommunen mener jeg skal sendes på opholdssted.
Min plan er at jeg kontakter min sagsbehandler og børns vilkår. Jeg har ikke så meget andet at gøre. Jeg har blandt andet fået at vide at jeg ikke er velkommen hjemme bed min mor da hun jo ikke har forældremyndighed.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har virkelig brug for hjælp og et godt råd for at undgå dette.
Grunden til jeg ikke gider at være i min plejefamillie er at jeg ikke er klar til at flytte væk fra min famillie.
Venlig hilsen
*********
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige dreng
Jeg kan høre, at du lige nu står i en meget svær situation. Du er blevet tvangsfjernet men er stukket af fra din plejefamilie. Og du er blevet anholdt af politiet. Jeg forstiller mig, at det hele føles rigtig kaotisk for dig. Hvor er det derfor godt, at du fik den ide, at skrive ind til os. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Det er en rigtig god ide, at du kontakter din sagsbehandler. Din sagsbehandler skal hjælpe dig. Og lytte til, hvordan du har det i forhold til de beslutninger, kommunen har taget omkring opholdsstedet.
På BørneTelefonen har vi noget, der hedder en bisidder. Det er en voksen, der kan tage med dig til møder med kommunen. Bisidderen er DIN støtte. Det betyder, at bisidderen vil hjælpe dig med at få sagt det, der er vigtigt for dig til møderne. Bisidderen vil også tale med dig før og efter møderne i kommunen. Han eller hun vil altså hjælpe dig med at forberede dig på, hvad du skal sige. Og efter møderne vil bisidderen tale med dig om det, det kommunen har besluttet og dine muligheder i forhold til det.
Når man bliver tvangsfjernet som du, har man tit oplevet mange svære ting i familien. Og ens forældre er ikke i stand til lige nu at passe ordentligt på en. Alligevel er det svært ikke at skulle bo hjemme. Derfor kan jeg godt forstå, at du ikke føler, du er klar til at flytte væk fra din familie. Måske har du også nogle søskende, som du vil savne eller er bekymret for? Alt det vil du kunne tale med en bisidder og sagsbehandler om.
Du er derfor meget velkommen til at ringe til os på 116111. Så kan vi hjælpe dig med at få en bisidder. Eller også bare tage en snak om, hvad dine muligheder ellers er.
Læs mere om bisidderne her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Mange tanker og kærlige hilsener
BørneTelefonen