Brev
Flytte for mig selv som 17årig
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 17 år, som har kæmpet med psykiske lidelser gennem 6 år.
Jeg har boet på to forskellige behandlingshjem i de sidste par år, og kan simpelthen ikke bo på mit behandlingshjem mere. Jeg får det virkelig ikke bedre, og kæmper hver dag for at kunne flytte.
Jeg bliver 18 i 2017, og jeg har gjort klart at hvis jeg skal bo her til jeg bliver 18 år, så flytter jeg på gaden. Alt er bedre end dette sted – og jeg får seriøse selvmordstanker når jeg er her. Jeg kan simpelthen ikke holde dette sted ud og jeg er ulykkelig og græder hver dag jeg er her.
Min bisidder og jeg kæmper virkelig for at få fat på min sagsbehandler og arrangere et møde – men det er som om hun HELE TIDEN prøver at sno sig udenom vores henvendelser: Vi har sendt e-mails, ringet hende op og jeg har snakket med familieafdelingen i den kommune jeg kommer fra, men ingenting er sket.
Jeg har ingenting hørt fra hende i halvanden måned, og føler ikke at andre end min bisidder tager mig alvorligt.
Jeg har et kæmpe ønske om at flytte enten for mig selv, og så få støtte fra kommunen – eller at flytte hjem til mine forældre. MEN, ingen støtter mig i det. Mine forældre siger at jeg ikke kan være andre steder end på mit behandlingshjem, fordi de er de eneste der kan passe på mig – men det passer ikke.
Ingen ved hvor stærk jeg er blevet gennem årene, og hvor langt jeg er nået i min udvikling. Jeg har kun selvmordstanker når jeg er på mit behandlingshjem, og det er det der er ved at tage livet af mig…
Har lige afsluttet 9. klasse og skal arbejde (hvilket jeg altid har drømt om) efter sommerferien, og føler mig virkelig klar til at stå på egne ben.
Kan selv klare de huslige ting som at lave mad, gøre rent, vaske tøj og meget meget mere.
Hvad skal jeg gøre? Jeg må da have nogen rettigheder som 17årig ? Og har virkelig brug nogle råd eller informationer!
Hilsen M.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M.
Først må jeg sige til dig, at du virkelig virker som en stærk pige, der har været igennem mange ting. Hvor er det flot, at du har nået en drøm om at arbejde.
Man kan godt flytte alene som 17årig, men det er noget der skal ske gennem din sagsbehandler. Hvor er det ærgerligt, at hun ikke er til at få fat på. Det er rigtig fint, du får støtte af din bisidder. Det ville også være mit råd at gå til hende for at få fat i din sagsbehandler. Har du fortalt din bisidder, at du gerne vil flytte fra behandlingshjemmet - det gætter jeg på, at du har.
Når du får et møde med din sagsbehandler er mit råd til dig, at du spørger om, hvad der helt konkret skal til for at du kan flytte for dig selv. På den måde ved, hvad du skal arbejde med og henimod for at flytte.
Du skriver, at du rigtig gerne vil have nogle råd og informationer. Alle kommuner har et tilbud omkring anonym rådgivning. Her kan du få oplysning omkring dine muligheder. Og selvfølgelig har du rettigheder som 17årig, bl.a. skal dine forældre og kommunen sørge for at du har det godt. Prøv at gå ind på det der hedder www.boerneportalen.dk. Her kan du læse mere om gode råd og rettigheder. En mulighed er også at klage til Ankestyrelsen over beslutningen om anbringelsen på benhandlinghjem. Det tænker jeg vil være godt at tale med din bisidder om, om det er god idé for dig.
Til sidst vil jeg høre, om der er nogen på dit behandlingssted, der ved, hvordan du har det og hvordan du ser, at du kan få det bedre? Det tænker jeg er vigtigt. Ofte kan det nemlig blive lidt mere tåleligt at være i, når andre omkring én ved man har det dårligt. Måske er det også noget du har taget  op med din kontakt person på behandlingshjemmet, så I fælles kan arbejde med det som målet i en handlingsplan. Jeg håber, du ved mit brev føler, du har fået informationer til at komme videre.
Mange venlige hilsner fra BørneTelefonen