familie

jeg har den her pleje mor som er god til at sige vildt grimmme ord og nogle gange sviner andre folk til. det er begyndt at pine mig, for en gang svinede hun et af mine veninders mor til da hun sad i bilen, godt nok hørte hun det ikke, men alligevel. når hun sidder ved fjernsynet og ser en mørk person sidder hun og råber HEY INDVNDRE SKRID og det piner mig ogsp fordig at jeg jo har etnisk baggrund. det er som om hun nogle gange bare ikke har overskud til andre. jeg elsker hende, men det er begyndt at være træls. jeg er bekymret for en dag at vi stæder oå en i byen og hun bare råber af dem .

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg kan forstå på dig, at du er ked af den tone, din plejemor bruger, når hun taler om andre mennesker, og at du er bekymret for hvordan andre reagerer, hvis de hører hendes udtalelser.
Det tror jeg er en rigtig ubehagelig følelse for dig at have, og det kan jeg godt forstå, at du har det dårligt med.
Nu ved jeg jo ikke, hvad der gør, at din plejemor taler grimt om andre, men jeg tænker, at det er vigtigt, at I får snakket om, hvordan du har det med det. Kan det tænkes, at din plejemor ikke lægger noget alvorligt i sin måde at tale på? Mon hun er klar over, hvor grimt hendes sprog lyder? Uanset hvad så tænker jeg, at det ikke er i orden, at hun f.eks. kommer med kommentarer om folk med anden etnisk baggrund, når du nu også er det.

Nogle gange kan det være godt at blive konfronteret med sin egen måde at være på, og så længe det er nogle, der står en nær, der gør det, så kan det være meget nemmere at få at vide, og måske også at ændre på. Hvad tænker du mon om det?
Det kan dog være svært at være alene om sådan en samtale, så jeg tænker på, om du mon har en søskende eller en voksen, der står både dig og din plejemor nær, og som kan hjælpe dig med at tage den snak med hende?
En anden mulighed kan være, at du viser dit brev og mit svar til din plejemor, og at I på den måde kan få en snak om, hvordan I taler og hvordan I har det med måden, I taler til og om andre mennesker. Kunne du eventuelt overveje det?

Når du bor hos en plejefamilie, ved jeg at du har ret til at tale med nogen fra kommunen mindst 2 gange om året. Har du mon sådan nogle samtaler? Måske var det en mulighed at snakke med den sagsbehandler eller familieplejekonsulent, som du har samtaler med?

Jeg håber, dette svar giver dig nogle handlemuligheder, ellers er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 eller skrive på BørneChatten, hvor der sidder dygtige rådgivere, som gerne vil lytte og evt. give nogle flere råd.
Kærlig hilsen fra

BørneBrevkassen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.