En affære med min pædagog

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 18-årige

Jeg kan se på dit brev, at din kontaktpædagog har valgt at starte et seksuelt forhold til dig. Jeg kan godt forstå, at du skriver herind. For du må stå i en situation, der føles forvirrende.

Der er ikke noget at sige til, at du er tiltrukket af ham: Han har hjulpet dig i svære situationer, og han er meget charmerende over for dig. Han spørger, om du har lyst til mere. Det er klart, at du må være tiltrukket af hans ‘invitation’: Hvem vil ikke gerne begæres af en person, som man er tiltrukket af? Det vil alle.

Der er intet forkert eller skamfuldt over, at du føler dig tiltrukket af ham. Du har ingen grund til at føle dårlig samvittighed over ‘det skete’. Skylden hører til hos din kontaktpædagog, som opfører sig anderledes, end han plejer: Han tager dig private steder og hvisker frække ting til dig. Han har indledt et seksuelt forhold til dig.

Det er godt, at du nu stopper op og mærker efter: han har ændret sig!

Du forstår og mærker tydeligt, hvad der er ‘rigtigt’ og ‘forkert’. En kontaktperson må ikke have seksuelle forhold til de børn og unge, som han skal hjælpe og beskytte. Heller ikke selv om du er over 18 år. Det ved han godt. Det ved alle.

Du står nu i en situation, hvor du kan hjælpe dig selv – men også andre børn og unge. Men det kommer til at kræve al dit mod. Heldigvis virker du som en person, der er så stærk, at du kan gøre det.

Det, du skal gøre er, at kontakte din kommune. Du skal bede om en anden kontaktpædagog – og du skal begrunde hvorfor. Du kan eventuelt videresende det, vi to har skrevet til hinanden.  Du kan samtidig fortælle om kontaktpædagogen til andre. Jo flere, du fortæller det til, jo bedre – jo flere mennesker kan støtte dig.

Når du fortæller om det skete til kommunen, sikrer du, at nye børn og unge på opholdsstedet udelukkende oplever kontaktpædagoger, der er søde og hjælpsomme. Du slipper af med den dårlige samvittighed, der nu klæber til dig, selvom du ingen skyld har. Du bliver fri af de forvirrede følelser, der har tag i dig. Du slipper for at føle dig som en idiot, som du skriver. Du har alt at vinde.

Jeg håber virkelig på alles vegne, at du bruger din retfærdighedssans og dit mod – og anmelder ham.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.