bange

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Du er allerede i gang med at gøre noget ved din situation, i og med du skriver ind til os! Hvor er det stærkt og tak for din tillid!

Jeg tænker, det er vigtigt, at din kommune får at vide, hvordan du har det, og hvad der er grunden til, at du nogle gange stikker af eller gør andre ting, som personerne omkring dig måske ikke helt forstår. Du har jo dine grunde! Og du gør det så godt, du kan!

Du siger, du er bange for at blive smidt ud og komme på et værre sted. Der er sikkert en grund til, at du tænker sådan - og det er vigtigt, du får sagt det videre til de voksne, så I sammen kan undersøge, hvad alt dét hér drejer sig om. Du skal ikke føle dig alene. Du har ret til hjælp - både fra opholdsstedet og fra kommunen, som har besluttet, hvor du skal bo.

Kommunen skal følge op på, hvordan du har det. Du kan selv kontakte din socialrådgiver og bede om et møde, når du har brug for det. Det har du ret til.

Der er også regler for, at kommunen skal interessere sig for, hvad du tænker og mener - også om det sted, du bor, så du får den hjælp, du har brug for. Disse regler gælder, frem til du fylder 18 år.

Man har som regel en kontaktperson, når man bor på et opholdssted. Kan din kontaktperson måske være dén, der hjælper dig med at sige videre til din kommune, at du har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der er på spil for dig? Eller en anden voksen, som du har tillid til?

Vi kan også hjælpe dig med at kontakte kommunen. Du kan få en bisidder fra BørneTelefonen, som kan tage med dig hen og snakke med din kommune eller hjælpe dig med at skrive eller ringe til dem og fortælle, hvad du godt kunne tænke dig. Bisidderen ved en masse om børns rettigheder og kan sørge for, at din kommune tilbyder dig den hjælp, du har ret til. Ring eller skriv til os på 116111 - eller læs mere ved at klikke i boksen nederst på siden her.

Hvis det er svært at sige tingene højt, kan du overveje, om du skal skrive dine tanker ned på et stykke papir og vise det til din kommune. Jeg tænker, at du fint beskriver, hvad der er svært, i brevet hér og du véd noget om, hvordan nogle ting hænger sammen inden i dig - for eksempel dét med at stikke af, når du har brug for luft.

Det er muligt, du sammen med de voksne på dit opholdssted kan finde frem til nogle andre måder, som de bedre kan forstå og hjælpe dig på en måde, som er god for dig.

Jeg ønsker dig held og lykke! Mange hilsner fra BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.