Anbragt på et opholdssted

Hej BørneTelefonen må en voksen der hvor jeg bor må han godt sige luk røven til mig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Nej, ingen voksen skal sige luk røven til dig. Det er ikke i orden.
Du har ret til at blive respekteret, samtidig med at du naturligvis også skal respektere dem du bor med og dem som arbejder på stedet.

Uanset hvad der er grunden, har du ret til at klage over, at du ikke bliver behandlet ordentligt. Når man er over 12 år, har man ret til at klage over det, og det skal din sagsbehandler hjælpe dig med, hvis du beder hende/ham om det.

Først og fremmest vil jeg opfordre dig til at tage en snak om det med den pågældende voksen. Fortælle at det synes du er respektløst, og at du har ret til at blive behandlet ordentligt. Måske også fortælle, hvad det gør ved dig, når han/hun taler sådan.
Var der nogen andre der hørte jeres samtale? En anden ung eller en anden voksen?

Hvis det er et generelt problem at der bliver talt sådan på dit opholdssted, så kan du kontakte Socialtilsynet i den region, du bor i og klage. Du kan også kontakte din sagsbehandler i kommunen og fortælle, hvad er foregår på bostedet. Så du får hjælp til at blive hørt i den sag.

Her på BørneTelefonen kan vi også hjælpe dig – både med at lave en klage, hvis du ønsker det – og med at blive hørt af de voksne, der tager stilling til din klage.

Vi har ansat nogle dygtige folk, der kaldes bisiddere, og som har rigtig god erfaring med at hjælpe børn og unge i samme situation som dig. De kender børns rettigheder og kan hjælpe dig med at få de voksne til at lytte til dig. Du kan ringe eller skrive direkte til BørneTelefonen på 116111 og få en bisidder til at hjælpe dig.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.