Brev
Anbragt
BørneTelefonen har ændret navne i brevet for at beskytte pigen.
Hej jeg er en pige på 13 og jeg heder X
Jeg bor på opholdsted og ha rovet her i 2 måneder og hader at være her har ik nogle vener her og en dreng der heder X skår og sparker mug ig kalder mig alt muligt
Jeg har selvmords tanker og har gjort selvskade ig har en stor lyst til at gøre det
Men kan virkelig bare ik være her mere for det her sted ødelægger mig virkelig og mine selvmords tanker er kun blevet være men der er ingen der lyttet til mig når jeg siger jeg vil dø eller jeg vil væk her fra
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Hvor er det godt, du skriver til os, når du føler, at ingen lytter.
Jeg ved fra andre unge, at det kan føles super hårdt, at de voksne ikke lytter, når man forsøger at sige noget alvorligt. Jeg ved ikke, om du har det sådan, men det kan lidt føles som at råbe under vand. Lyden forsvinder næsten helt, lige meget hvor højt man råber.
Vi vil gerne hjælpe med at råbe de voksne op. For vi ved, at selvmordstanker og selvskade er noget, du behøver hjælp til.
Jeg bliver også bekymret, når du fortæller, at du hader at være på opholdsstedet. Det lyder bestemt heller ikke rart med drengen, som slår og sparker dig. Det må han ikke, og det er vigtigt, at de voksne på opholdsstedet stopper det.
Lige meget om du bor hjemme, i plejefamilie eller på opholdssted, så har du ret til at have det godt. Du har ret til, at de voksne passer på dig, så du føler dig tryg.
Jeg forstår virkelig godt, at du har det svært. Du fortæller også, at dine selvmordstanker er blevet værre. Oveni det er der ingen, der lytter, når du fortæller dem om tankerne.
Selvmordstanker kommer tit, når livet bliver for svært. Så kan tanken om at begå selvmord føles som en udvej og et ”frirum” fra alt det svære. Mon du også har det sådan?
Sådan ved jeg nemlig, at mange kan få det. Det er ret naturligt, når det hele bliver for svært eller for uoverskueligt. Når selvmordstankerne er der, så behøver vi ofte hjælp til at få det bedre. Derfor tænker jeg også, det er vigtigt, at du får god hjælp snart.
Jeg gætter på, det er de voksne på opholdsstedet, du har prøvet at snakke med. Hvis du har mod på at forsøge at råbe dem op endnu en gang. Så kan du vise dem mit svar til dig. Kunne du have mod på det?
Nogle gange kan det være nødvendigt at gøre noget anderledes, før de vil lytte. Hvis du slet ikke har lyst til det, så er det også okay.
Derfor vil jeg også gerne fortælle dig om vores bisiddere. Måske du har hørt om dem før. Men vores bisidder er gode voksne, som gerne vil hjælpe dig med at få det bedre.
Når du får en bisidder, er det din egen gode voksne, som kan hjælpe dig med at snakke med kommunen og dit opholdssted.
Du kan mødes med din bisidder, lige hvor du har lyst. Og din bisidder støtter dig både før, under og efter samtalerne med kommunen og opholdsstedet.
En bisidder kender også meget til børns rettigheder og ved, hvordan du kan få hjælp, så du kan få det bedre.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35 55 55 59 og taste 2 for Bisidning.
Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen
Her kan du også se en video med en anden ung pige, som har fået hjælp af bisidder Anette: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår
Jeg håber sådan, du kunne have lyst til at snakke med en bisidder eller bare ringe herind til os og snakke med os om selvmordstankerne. Vi er her og vil rigtig gerne lytte.
Jeg sender dig et stort knus.
Kærlig hilsen BørneTelefonen