Aflastnings familie

Jeg er kommet i aflastnings familie fordi min mor er gået psyisk ned, det har hun altid været stortset, fordi før jeg blev født der døde min far i en bilulykke, da jeg var 4 gassede min papfar sig selv..

Men det er fordi når jeg kommer i aflastnings familie eller hjem igen så ”skal” de snakke om hvordan det er gået men da min mor smed mig ud hjemmefra sagde hun ikke noget til aflasningen og da min aflastnings opdaget mig i af drikke på en hverdag sagde hun heller ikke noget og det er som om de ikke arbejder sammen..

Min søster er også i aflastning men de droppede det fordi de ikke fik ligeså meget som min aflastning. Er det i orden?

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Godt, du skriver, for jeg kan forstå på dig, at det er svært at være dig…
Det er ikke altid nemt at skulle forholde sig til flere voksne på én gang, og når du så ikke føler, at din aflastningsfamilie og din mor arbejder sammen, så kan jeg godt forstå, hvis du føler dig lidt fortabt. Er det mon sådan du har det?
Du skriver, at din mor har smidt dig ud hjemmefra… Er du flyttet hjem igen eller bor du hos din aflastningsfamilie? Eller et helt tredje sted…? Jeg tænker, det kunne være en idé at forsøge at tale med din mor om, at det ville være rart for dig, hvis hun taler med din aflastningsfamilie om, når der sker noget med dig eller mellem dig og din mor. Ville det måske gøre det lidt nemmere?
Det kan også være, at det er nemmere for dig at tale med din aflastningsfamilie – måske er du tæt med moren i familien og kan tale godt med hende?
Hvis du synes, det er svært at tale med din mor og/eller din aflastningsfamilie, kender du måske en anden sød voksen, som du føler dig tryg ved. Det kan være en god lærer, din venindes søde mor eller en rar nabo… Hvad tænker du om det?
Kan det mon tænkes, at din mor og din aflastningsfamilie ikke fortæller hinanden, hvad der er sket, når du har været hos dem, fordi de lader det være op til dig at vælge, hvad du har lyst til at fortælle og hvad du ikke har lyst til at fortælle.
For eksempel kan det være, at din aflastningsfamilie synes, det er rigeligt, at de har talt med dig om, at du har drukket på en hverdag, og derfor ikke mener, at der er nogen grund til, at din mor også skal tale med dig om det… Tror du, det kan hænge sådan sammen?
Der kan være mange årsager til, at aflastningsfamilier stopper med at være aflastning, og hvis det er med argument i, at de ikke har fået ligeså meget for det som din familie, så synes jeg også, det lyder mærkeligt… Måske kunne din søster have brug for at få hjælp fra en Børnebisidder her fra Børns Vilkår, som kan hjælpe hende med at snakke med kommunen og sørge for at hendes rettigheder bliver overholdt. I kan læse mere om Børnebisidderne her >> Du kan eventuelt vise din søster linket eller opfordre hende til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og høre mere.
Jeg håber, at (både) du (og din søster) finder ud af det hele.
Hvis du selv får brug for at snakke med en voksen, der ikke kender din mor og din aflastningsfamilie, så vil jeg opfordre dig til at ringe gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116 111.
Mange hilsner, BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.