16 årig søger hjælp

Hej.

Jeg er en 16 årig pige, der har boet i plejefamilie i næsten 9 år, og det går helt vildt dårligt der.

De for mig til, at føle, at jeg ikke gør noget rigtigt, og jeg for også skæld ud for alt, jeg gør, og jeg har aldrig en uge hvor, jeg er glad igennem alle dagene.

De få tidspunkter hvor jeg er glad, er når jeg ikke er hjemme ved dem eller snakker med min kæreste.

De ruller øjne af mig, når jeg snakker til dem, og jeg får spydige kommentarer om min vægt,

jeg har det alt i alt bare virkeligt ubehageligt, når jeg er sammen med dem.

jeg har valgt at tage på efterskole i år for at komme væk, dog har de stadig fat i mig, og styre ret meget,
jeg føler mig hadet og ikke lyt på.

Jeg er gået til min kontaktperson og snakket med hende om det også, men der bliver der heller ikke svaret på nogle af mine spørgsmål,

mine plejeforældre laver nogle aftaler med min kontaktperson i kommunen om mig, som jeg ikke får noget at vide om, selvom det er deres pligt at fortælle mig det.

Jeg ved ærligt talt ikke hvad jeg skal gøre,

min kæreste har sagt, jeg skulle skrive til dem osv. Det har vi så gjort sammen mig og ham, men har dog kun fået flabet svar tilbage uden, at de svarede på vores spørgsmål.

Hvad syntes i jeg kan gøre, fordi jeg klare ikke flere år med det her,
det er hårdt og det slider på både mig, og nu også min kæreste, da han hele tiden tænker på om jeg er glad og har det godt.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år,

Tak for dit brev. Puha, det må være svært for dig lige nu. Jeg tænker, at du oplever ikke at kunne holde helt fri fra alle dine tanker omkring din plejefamilie. Jeg læser dit flotte brev, som at du er en fighter, og det skal du holde fast i, så det kan hjælpe dig videre!

Det er sejt, at du allerede har gjort opmærksom på dit problem både hos kommunen og hos din kontaktperson på efterskolen. Det er bestemt ikke i orden, at der ikke er nogen, som hjælper dig videre. De fleste plejebørn har været igennem nogle svære ting i deres opvækst, og det er derfor tit ekstra sårbart for dem, når det ikke fungerer i deres plejefamilie. Derfor skal der også hjælp til dig nu!

Når du ikke trives i din plejefamilie, har du ret til at få rådgivning. Det står der i det, der kaldes Serviceloven.

I Børns Vilkår kan vi tilbyde dig en bisidder. Det er en person, der kan oplyse dig om dine rettigheder. Og som kan støtte og hjælpe dig med at kontakte de personer i kommunen, der skal hjælpe dig. Du kan se mere om vores bisidderordning her: www.bornetelefonen.dk/bisidder. Er du anbragt udenfor hjemmet eller har været det, og har du lyst til at tale med andre i samme situation?

Måske kunne det også være rart for dig at komme i en netværksgruppe med andre unge, der bor eller har boet i plejefamilier. På denne liste kan du finde en netværksgruppe nær dig: http://deanbragtesvilkar.dk/links/netvaerksgrupper-for-nuvaerende-og-tidligere-anbragte/

Til sidst vil jeg sige til dig, at du skal huske på, at du er så meget mere end en pige på 16 år, der af gode grunde er meget træt af sin plejefamilie. Du har en kæreste, der støtter dig, du har venner, og du er på vej til at få hjælp til at få det bedre med din plejefamilie.

Hvis det hele bare er for meget for dig lige nu, kan du som en start, ringe til BørneTelefonen 116 111, så kan de voksne der - sammen med dig - hjælpe med at lægge en plan.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.