Brev
15 årig pige som har fået nok..
Hej BørneTelefon
jeg er 15 år jeg er anbragt på en kostskole, (har ikke gjort noget galt ) jeg er opvokset med vold og svigt.
Jeg vil så gerne gå på en efterskole.. men når jeg har det psykisk dårligt så har jeg brug for noget luft og være alene, men så går jeg bare uden jeg siger det, altså jeg kan finde på at pjække fra timen for at være alene, det er så noget min skole forstår, men det vil en efterskole ikke, jeg har gået på kostskolen i 9 måneder, og vil bare gerne væk herfra..
jeg kan overhovedet ikke se nogen fremtid for mig og min drøm som politiker er død.. ( kan ikke tåle når nogen hader mig)  min mor betyder alt for mig men ser hende ikke så tit fordi jeg er tvangsfjernet det har jeg så været siden jeg var 6 år, men jeg føler at jeg er klar til at komme hjem og bo, men min sagsbehandler vil aldrig være med til det.
Jeg tror måske at jeg er ved at få en depression fordi jeg har overdreven meget selvmords tanker, og har os forsøgt at tage mit ejet liv, flere gange.
min far er alkoholiker og det er sådan set en meget lang forklaring, men jeg kan ikke snakke med nogen om mine problemer hellere ikke en psykolog, fordi jeg er så lukket som jeg nu er, jeg har de tanker at verden er bedre uden mig og at smerten i mit hjerte forsvinder når jeg afslutter det.
jeg har haft en forfærdelig barndom og vil ikke have andre skal lide som jeg har. være dag er et Marit. Jeg kan ikke mere jeg har været stærk siden jeg var helt lille men jeg kan mærke at jeg er ved at give op..
jeg ved overhovedet ikke hvorfor jeg skriver herinde jeg har måske bare brug for at fortælle lidt om hvordan jeg har det. Der er meget mere jeg vil skrive men så vil denne besked være overdreven lang.
Ved at det ikke kan lade sig gør men håber at i har er svar om hvordan jeg kan få lidt mere lys i mit liv som jeg ikke har haft i 9 år..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du,
Puha, Det lyder som om, at du har oplevet meget i dit liv og at skal forhold dig til mange ting. Jeg kan rigtig godt forstå, at det kan være svært at være dig. Det er rigtig godt, at du har skrevet til os. Du skriver også at, det har hjulpet at skrive brevet. Og selvom du ikke helt ved hvad målet er, er det altid godt at få sat ord på sine følelser og tanker og bede om hjælp.
I dit brev, kan jeg se at du gerne vil på efterskole, men du mener ikke, at en efterskole, kan tage de hensyn til dig, som du har brug for. Der findes mange foskellige efterskoler og også nogle, som er for børn med lignende udfordringer som dig. Men jeg kan være lidt usikker på hvorfor det er du gerne vil på efterskole. Nogle gange, når man har det svært, kan man få lyst til at flygte fra det hele. Men det er ikke altid at tingene bliver lettere, fordi man skifter omgivelserne ud. Jeg kan se at du går på en kostskole nu, hvor de godt kan rumme, at du en gang i mellem går derfra. Det lyder rigtig godt, at de har forståelse for dit behov. Jeg synes  at det er rigtig, godt at du er et sted hvor de kender dig og dine behov.
Jeg bider mærke i, at du både taler med din sagsbehandler og også har/har haft kontakt til en psykolog, men at der alligevel er et tomrum ift. at kunne fortælle, hvordan du har det og at du føler dig hørt. Har du mon en kontaktperson, eller en anden tæt voksen på din kostskole, som du kan tale med og har tillid til? Jeg synes det er vigtigt, at du ikke går alene rundt med alle dine tanker. Det er ikke sikkert, at denne voksen, helt specifikt kan hjælpe dig i forhold til flytning osv. Men det kan være at det kan give dig noget tryghed og ro at have en voksen du ved du altid kan tale med. Du er rigtig godt til at skrive om dine tanker og følelser, måske kunne du gøre det sammen til psykologen - eller måske bruge dit brev til mig? Det giver nemlig en rigtig god forståelse for, hvordan du går og har det. Mon du har mod på det - det håber jeg?
Jeg får den idé at en bisidder fra BørneTelefonen, måske kan være noget for dig. En bisidder er en voksen, der kan tage med dig til samtale med sagsbehandler og lignende. Denne voksen, tager med som din støtte og er der for at hjælpe dig, til at få sagt hvad du vil og til, at få gode oplevelser i disse svære situationer. Du kan læse mere om en bisidder her: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen. Eller du kan ringe til BørneTelefone på 116 111, hvor du kan høre mere om denne løsning og mulighederne for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen