Brev
You only live once…
Kære Brevkasse.
Jeg er en pige på 15 år. Jeg har nogle gode veninder som er søde, men jeg har et lille problem. I min klasse (Jeg går i 9.klasse) er de andre fra klassen begyndt at gå til fester og drikke sig fulde. De startede efter de havde været på en badmintonlejer i påskeferien, og på det tidspunkt, synes jeg det var lidt tidligt. Vi gik i ”kun” 8. klasse og mange af dem kun var 14 år.
I min klasse er vi meget opdelt. Vi kan godt alle sammen snakke, men jeg er mest sammen med 5 piger, hvor de resterende 6 piger er sammen med de fleste af drengene. De går med dem fra badminton og nogle unge fra andre skoler i kommunen, til fester i weekenderne, hvor de (Eller hvad de i hver fald siger) bliver rigtig fulde.
Mine veninder og jeg plejer bare at grine af dem, og sige de er barnlige og at de tror de er seje, men inderst inde føler jeg noget andet. Jeg ville også gerne ud og feste og have det sjovt, men jeg har ikke nogen at feste med. I min omgang kreds er der ikke lige nogen der fester, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Min klasse har altid været opdelt, og derfor kan jeg ikke bare lige komme ind i de andres fællesskab, og være sammen med dem. Mine nuværende veninder er bare lidt kedelig, og mine weekender består som regel af familiefødselsdage, film med mine veninder og lektier. Jeg keder mig i deres selskab fordi de kun taler om heste og lektier. Men samtidig har jeg heller ikke lyst til at miste mine veninder, jeg vil bare gerne have nogle jeg kunne feste med.
Jeg føler at jeg går glip af ungdomslivet, og det er jeg rigtig bange for. Men hvordan bryder jeg med min hverdag? Jeg må heller ikke drikke for min mor, men jeg er bare så træt af at være den samme kedelige pige, der aldrig gør noget forkert… Er det bare mig der er mærkelig, eller har du nogle forslag til hvordan jeg kan opfylde mit ønske om et rigtig teenagesliv? Håber du vil hjælpe mig!
Hilsen Festaben
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Festabe - pige på 15 år. Tak for dit brev til BørneBrevkassen, dejligt du skriver herind med de udfordringer, du står midt i. Jeg kan godt se, at det må være besværligt for dig, at dine nærmeste veninder ser lidt ned på festlivet, som du egentlig har lyst til at kaste dig ud i... Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå dig, når du gerne vil være med til alle de sjove ting dine klassekammerater fortæller om, samtidig med at du sikkert gerne vil bevare forholdet til dine veninder...Det er sådan i Danmark, at vi som land har en stærk tradition for, at der skal være alkohol på bordet, hvis man virkelig skal have det sjovt... Det giver tit nogle problemer, hvis man af den ene eller anden grund ikke må det, eller hvis man ikke har lyst til det... Bl.a. fordi det kan være med til at lave forskellige ret fastlåste grupperinger- og det lyder til, at det er den situation, du er havnet i...Når det er sagt, tænker jeg alligevel, om det de andre fortæller er hele sandheden. Kunne de måske overdrive en smule med festerne og alkoholen..? I hvert fald ved jeg, at mange kan have en tendens til at gøre- fordi der tit er prestige i at have været fuld... Jeg ved godt, at mange unge drikker alkohol, men måske ikke helt de mængder, der berettes om.  Derfor kan jo godt lyde tillokkende alligevel, alene det, at du ikke helt føler dig som en del af det, kan måske medvirke til den følelse. Især når klassen i forvejen er delt så meget op, som det lyder til at være tilfældet...Jeg får den tanke, om det også kan være fordi, de piger er til fester sammen med de fleste af drengene fra klassen. Er det mon fester, drengens selskab eller alkoholen, du gerne vil være en del af? (eller er det begge dele?) Er det noget, du har tænkt over..? Med den alder du har, lægger du måske mere mærke til drengene nu, end du gjorde tidligere. Var det noget at invitere nogen af dem, sammen med dine veninder til en videoaften? Drengenes selskab kunne måske gøre det mere spændende. Kunne det være en mulighed..? Måske kunne hele kalssen tage ud at bowle? Mange byer afholder ”by night”- arrangementer, var det noget at tage med til sådan noget, og på den måde lave nogle sjove anderledes ting end at være hjemme. Eller måske er der en ungdomsklub, der hvor du bor? Hvis der er det, kunne du så overveje at begynde der, måske kunne I følges nogle stykker. Det er ofte sådan, at disse steder har nogle gode fester (hvor man ikke må drikke alkohol) samtidigt med, det er et godt sted at lære nye på din alder at kende. Er det med at gå til fester, noget du har prøvet at tale med dine veninder om. Hvad ville der mon ske, hvis du sagde, at du faktisk godt kunne tænke dig ind imellem også at gå til nogen af de fester, som mange af de andre fra klassen går til? Hvis de bruger mange timer og tanker på deres hesteinteresse, er det måske netop et initiativ til at prøve nogle andre ting de mangler. Kunne du foreslå dem, at I sammen prøvede nogle andre udfordringer..? Tit er det sådan at mange unge tror, de andre har prøvet meget mere end de selv har. Derfor vil jeg til slut gerne fortælle dig, at det kun er omkring en ud af tre 15 årige, der har prøvet at drikke sig fuld inden for den sidste måned. (Tal fra Danmarks statistik.) Det ændrer selvfølgelig ikke på, hvordan dine følelser er, men måske er det alligevel meget rart at have en fornemmelse af, at druk ikke er helt så udbredt, som man måske skulle tro. I hvert fald ikke på landsplan...  Hvis du tænker, du stadig at brug for at få vendt, hvordan du har det, kunne det være en mulighed for dig at skive på Børns Vilkårs chatrådgivning her inde på hjemmesiden. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, der har du mulighed for at vende dine tanker med en af rådgiverne. Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.
Flere gode råd til unge Om alkohol
Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?
Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?
Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.