Vores ven har problemer, og vi kan ikke hjælpe ham

Hej Børnetelefonen

Vi er to piger på 14 og 15 år, og vi går på efterskole. Her har vi mødt en dreng, som vi begge er blevet rigtig gode venner med. Han har fortalt en del om nogle alvorlige problemer han har. Det handler om salg af hash og andre stoffer. Han har været i miljøet i mange år, men kom ind i det ufrivilligt, og vil meget gerne ud igen.

I efterårsferien forsøgte han at komme ud af bandemiljøet sammen med nogle andre drenge, og det gjorde han ved at røve nogle forskellige kiosker. Det gik galt, og nu har han tænkt sig at forsøge på en anden måde.

Det tynger os rigtig meget, og han lægger store og tunge byrder på os. Vi ved ikke hvad vi skal gøre, for vi er bange for, at vi snart ikke kan holde til at høre mere. Vi er bange for at der vil ske noget med ham, for det er sket før.

Vi føler, at vi svigter ham hvis vi siger at vi ikke vil høre mere, men vi føler også, at vi er nødt til at passe på os selv.
Hvad skal vi gøre?

Hilsen to triste piger der har brug for et hurtigt svar.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære piger

Tak for jeres brev.

Det første jeg tænkte, da jeg læste jeres brev var at jeres ven er heldig at have haft jer. I holder tydeligvis af jeres ven, og samtidigt kan I også mærke, at I nu skal passe på jer selv. Det synes jeg er meget positivt.

Når det er sagt, så er det jo en rigtig trist situation jeres gode ven er endt i, og har været i en del tid. At sælge stoffer, røve kiosker etc. er jo ulovligt og det miljø som har grebet om jeres ven er et rigtigt skidt sted at være havnet i, og kan være rigtig svært at komme ud af igen. Det er heller ikke en situation I kan hjælpe ham ud af. Her skal han have hjælp af nogle voksne.

Hvis jeres ven kunne have brug for at tale med nogle voksne som har forstand på stofmiljøet og måske kan rådgive ham i hvad han skal gøre for at komme ud af stofmiljøet på lovlig vis, så kan han skrive til Netstof: https://netstof.dk/. Ellers kunne I måske opfordre ham til at få en snak med en lærer på jeres efterskole, som han har et godt forhold til?

Jeg kan også høre på jer, at I nu har fået nok. I kan ikke lægge ører til mere og det skal I heller ikke. Det synes jeg er helt fair at fortælle jeres ven. I kunne jo sige, at I ikke kan holde til at høre mere på alle de kriminelle ting han går og laver, samt planlægger at gøre og at I er bekymret for ham. I kan fortælle ham, at I er glade for at have ham som ven, og at I fortsat godt kan være venner, men at det nu bare bliver på en anden måde, Hvis I har brug for en pause hvor I ikke har kontakt med ham, så synes jeg også at det er i orden. I sender ham også en signal om, at det ikke bare er bagateller han går og laver, hvilket måske kan få ham til at reflektere over hans situation og muligheder for at få hjælp.

Endelig skal I vide, at det også er ok, hvis I har brug for at tale med nogle voksne om de ting I har hørt og hvordan de påvirker jer. Det kan være meget at gå med alene. Det kan også være ok overfor jeres ven at sige I er så bekymret, at I er nødt til at sige det videre, hvis han ikke selv opsøger hjælp.

I har været der for ham. Nu skal I være der for jer selv og med god samvittighed.

De varmeste hilsner

Børnetelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug