Brev
vil gerne drikke og feste
jeg er en pige på 14 år og går til daglig i 8.klasse
mange af mine veninder er begyndt at drikke og holde fester men
mine forældre er ikke enig i at jeg skal. have log til at drikke og vil meget gerne (ikke for at drikke mig stiv)
hvordan skal jeg overtale dem?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det var godt du skrev for jeg kan mærke, hvor meget tankerne om veninder og fester fylder hos dig. Jeg kan sagtens forstå du har brug for at dele det, for det er ikke nemt at gå og være uenig med sine forældre og føle sig begrænset.
At du har skrevet herind, viser, at du er god til at række ud efter hjælp/støtte når du har brug for det. Det er en styrke du kan bruge – både i situationen her og senere i livet.
Jeg taler ofte med unge, der er frustrerede over og i tvivl om venner, alkohol og fester. Nogen beskriver en følelse af at være bange for ikke at være en del af fællesskabet og være “udenfor”, hvis de ikke får lov til at være med til fester og drikke alkohol. Er det mon også sådan du har det?
At være bange for at ikke at “passe ind” eller være “udenfor” er en følelse alle mennesker oplever en gang imellem. Det er helt naturligt – for mennesker vil faktisk allerhelst passe ind og være en del af et fællesskab.
Jeg får indtryk af, at det er vigtigt for dig at være social og det er en rigtig god egenskab. Det er meget forskelligt, hvornår folk har lyst til at begynde at drikke alkohol og feste og der er ikke noget, der er mere rigtigt end andet. Det vigtige er bare, at man selv er tryg i hvad man laver og ikke gør noget, før man selv er klar til det.
Jeg kommer til at tænke på om du mon kunne spørge nogen af dine veninder, hvordan de fik snakket med deres forældre om alkohol og fester? Grunden til jeg skriver sådan er, at jeg tænker, at nogen af dem må have stået i samme situation som du gør nu. Der kan det ofte være hjælpsomt at høre andres erfaringer. Giver det mening?
I dit brev skriver du, at dine forældre ikke er enige i, at du skal være med til fester og drikke alkohol. Mon du kunne forsøge at lave en aftale med dem om at få lov til at tage til en fest, men hvor du ikke drikker noget overhovedet? På den måde ville du kunne vise dine forældre, at du er i stand til at overholde en aftale.
Når jeg foreslår det er det fordi jeg forestiller mig, at I så senere ville have nemmere ved at lave en ny aftale. Når både du og dine forældre er klar til det.
Du har allerede vist, at du er god til at række ud og dele dine tanker. Det er en styrke du kan bruge, hvis du vælger at tale med dine veninder eller forsøge at lave en fast aftale med dine forældre, så I for fremtiden kan finde en løsning på hvornår du kan begynde at tage til fester.
Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller ringe eller SMS’e til BørneTelefonen på 116111.
Jeg håber, du kan bruge mine forslag.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen