Brev
Veninder og (klam) skunk.
Kære børnetelefonen.
I dag fortalte min bedste veninde (jeg vil kalde hende A) at hende og min anden veninde (jeg vil kalde hende S) fra klassen skulle på Christiania, for at ryge skunk.
De var begge meget åbne omkring det.
Jeg ved at A har røget cigaretter før, ikke sådan meget, men hun har i hvert fald prøvet det en del gange og hun har også røget nogle andre mærkelige ting, men IKKE noget man høre om og ved hvor skadeligt er.
Hende S har dog ikke røget før (ikke hvad jeg ved af), men de er begge sådan lidt mere fremme i skoene når det kommer til sådan noget med at drikke og ryge (de fylder begge 15 til sommer). Sidst de var på Christiania købte A en slikkepind med hash i, og spiste den.
Jeg har prøvet at skrive til S og spørge om de faktisk røg skunk i dag, men hun svarede bare “noget har vi i hvert fald røget”, og ingen af dem gad heller ikke svare da min anden veninde skrev.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe dem, især A. Jeg vil ikke virke for meget som en forælder, men vil ikke bare ignorere det de laver. Selvom vi så ofte høre om hvor forfærdeligt det er at ryge kan man stadig mærke de føler sig seje når de snakker om at ryge skunk (selvom det nok er det klammeste i verden og der er intet charmerende ved det).
Så ja, mit endelige spørgsmål er egentlig bare hvad fanden jeg kan gøre for at hjælpe dem, det er ikke fordi de på nogen måde er faste rygere, men det er jo stadig ikke godt på nogle måde at ryge.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige,
Først og fremmest vil jeg rose dig for at være så opmærksomme på dine veninder. Det lyder virkelig til, at du gør meget for at passe på dem – du vil jo bare gerne have, at der ikke sker dem noget skidt. Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er en svær og træls situation at stå i. Det kan være rigtig svært at se på, når nogen, man holder af, gør noget, man ikke synes, de skal.
Til at starte med er det vigtigt for mig at sige, at det ikke er dit ansvar at sørge for, at dine veninder ikke ryger. Det er deres forældres – det er de voksne omkring dem, som skal passe på dem. Samtidig kan jeg også rigtig godt forstå, at du gerne vil hjælpe dem. Du skriver, at du snakker med jeres anden fælles veninde om situationen. Det er rigtig godt – dejligt, at I kan hjælpe hinanden lidt.
Jeg synes dog, at det også kunne være godt, hvis der var en voksen, I kunne snakke med? Måske I kan snakke med en af jeres forældre? Eller en anden voksen, som I er trygge ved – måske jeres lærer. Det kan I gøre, uden at fortælle hvem det er, men bede om et godt råd. Hvis I vil fortælle, hvem det er, I er bekymrede for, så kan de også få hjælp fra voksne. De voksne kan hjælpe, uden at A og S ved, at det er jer, der har talt med læreren.
Det kan være rigtig svært at stå på sidelinjen og se, mens ens veninder gør noget, man ikke er enig i, og som faktisk kan være skadeligt for dem. Og som jeg sagde længere oppe i brevet, så er det de voksnes ansvar at passe på A og S. Derfor kunne det være rigtig godt, hvis I kunne få en voksen med på råd, som måske kunne hjælpe jer til, hvad næste skridt kunne være.
Det lyder til, at A og S gerne vil være lidt seje, og derfor ryger de her ting, selv om du fortæller, at I har fået en masse at vide om, hvor skadeligt det kan være. Det er godt, at du snakker med din anden veninde om det, og også har fået hende til at skrive til dem. Har I prøvet sammen at snakke med A og S om, at I ikke er særlig trygge ved, at de ryger de ting? At I holder rigtig meget af dem og gerne vil have, at de passer på dem selv? Måske kunne det have en effekt på dem, hvis I sammen fortalte dem, hvordan I har det med situationen. Og måske er det en idé at snakke med en af dem ad gangen. Jeg skriver også lige det her link til dig (https://netstof.dk/leksikon/hashcannabis) – måske kunne din veninde og dig også vise A og S dette? Her står der bl.a., at skunk er en stærk form for cannabis, hvor indholdet af det aktive stof THC (det euforiserende – det man bliver påvirket af) kan være dobbelt så højt, som ved pot. Det forhøjede indhold kan være særligt skadeligt for hjernen, hvis man er ung.
Samtidig er det også vigtigt for mig at påpege, at det jo rent faktisk er ulovligt område, som A og S bevæger sig ind i.  Det er ikke lovligt i Danmark at være i besiddelse af hash – uanset om denne er i form af en klump eller en joint.
Jeg håber, at du har mod på at prøve nogle af mine forslag af og få involveret nogle voksne og måske snakke med A og S om det sammen med din veninde. Det er så stærkt, at I er opmærksomme på A og S, så de kan få hjælp.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen