Brev
Veninde vil ryge
OBS: Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.
Hej Brevkassen!
Jeg er en pige på 13 år. Som har brug for et godt råd.
Her i sidste uge hang mig og mine veninder ud sammen. Vi startede ud med bare at være hjemme hos min ene veninde hvor vi snakket lidt. De andre kom med ideen at vi skulle tage i byen (de havde allerede skrevet om det før vi mødtes).
Jeg kunne mærke det ville føre ud i noget værre rod, så jeg sagde at jeg ikke havde lyst. Men de pressede mig virkelig til at tage med dem, synes jeg i hvert fald selv. Min veninde mor spurgte hvor vi skulle hen, men mine veninder løj selvfølgelig for moren.
Vi endte så på en station omkring klokken 21. Mine veninder overvejede dybt at købe cigaretter og alkohol. Da den ene veninde allerede røg og drak, prøvede hun at få mig og min anden veninde til at hoppe i fælden. Jg gjorde ikke, men den anden veninde gjorde. Men de havde ingen penge til at købe noget.
Jeg følte mig meget utilpas, da der var en masse ubehagelige fulde mennesker i nærmest alle aldre. Jeg blev ved med at sige jeg gerne ville hjem. Mindst 10 gange. Men vi tog endelig hjem ved 22-23 tiden.
Nu er jeg virkelig skuffet over min ene veninde da jeg har støttet hende meget med rygning, da andre har snakket om hun sikkert bliver afhængig osv. Vi har ikke snakket sammen i en uge, og hun ignorere mig og jeg ignorere hende. Jeg skrev en besked til hende hvor hun kom med et MEGET koldt svar.
Så hvis i har en ide til hvad jeg kunne skrive til hende for at få snakket ud.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Mange tak for dit brev.
Du spørger om jeg har en ide til, hvordan du kan skrive til din veninde og få snakket.
Min ide er, at du ikke skal skrive, men derimod ringe eller tage hjem til din veninde. For så kan I tale sammen, ansigt til ansigt.
Det er nemt at misforstå hinanden på skrift. Og det er nemt at opføre sig køligt på skrift. Når man taler sammen ansigt til ansigt, bliver det ofte nemmere, at forstå hinanden. Her har man nemlig mulighed for, at vise sine følelser og at se den andens følelser.
Det kan nogle gange være svært, at sige fra overfor ens venner. Men samtidig synes jeg, at det er ret flot, at du kan mærke når der er noget, som du ikke har lyst til. Selvom man er venner, kan man godt ville forskellige ting. Eller være uenige. Eller have forskellige personligheder.
Måske synes dine veninder netop om dig, fordi du er den der siger fra, når der er noget du ikke har lyst til. Og du bliver ved med at sige fra. Du er faktisk ret modig. Jeg er ret sikker på, at mange ville synes, at det var ret sejt, at have en veninde som dig. Eller bedre endnu: Mange ville nok ønske, at de selv var sådan, som du er.
Så fortsæt med at være dig. Og tag en god snak med din veninde –ansigt til ansigt.
Bedste hilsner
BørneTelefonen