Ven der drikker og ryger

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du er bekymret for din ven. Jeg synes, at du lyder som en rigtig god ven, der gerne vil passe på dine venner. Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret for at din ven drikker alkohol og ryger, og du har helt ret i, at det er skadeligt.

Det lyder som om, at dine forældre har haft en god snak med dig om, hvorfor det ikke er godt at drikke alkohol og ryge når man er 13 år. Jeg tænker, at det ikke er sikkert at din vens forældre, har haft den samme snak med ham? Det kan være meget forskelligt fra forældre til forældre, hvornår de synes, at det i orden at deres barn drikker alkohol eller ryger. Måske har din ven fået lov til at drikke alkohol af sine forældre? Tror du, at det måske kan være sådan? Det er nemlig rigtig svært, at blande sig i hvad din ven gør, hvis hans forældre har givet ham lov.

Måske du kan spørge ham, om han godt må drikke alkohol og ryge for sine forældre? Hvis du spørger ham, kan det være en god idé at fortælle ham, at du bare tænker over det, fordi du ikke må drikke alkohol eller ryge for dine forældre, og fordi du er hans ven og gerne vil passe på ham. Jeg tænker på, om du mon er meget sammen med din ven i øjeblikket eller om I mere er sammen med nogle af jeres andre venner? Nogle gange kan man nemlig godt blive påvirket af de venner man går sammen med, og gøre det samme som dem, for ikke at føle sig udenfor.

Mon din ven er meget sammen med nogle andre som også drikker alkohol og som ryger? Nogle gange når man for eksempel drikker alkohol, kan det være fordi, at man synes det er rart, at ens hjerne lidt glemmer alle de svære ting, som man måske går og tænker på. Men det kan også være, at man drikker alkohol fordi man bare synes, at det er sejt, sjovt og spændende at prøve.

Hvorfor tror du, at din ven drikker alkohol? Tror du at det er fordi at han har det skidt og prøver at glemme det? Eller tror du, at det er fordi han synes, at det er sejt, sjovt og han er ved at blive teenager? Jeg er rigtig glad for, at du skriver herind og deler dine bekymringer for din ven. Jeg tænker på, at det måske også kunne være rart for dig, at tale med nogle andre omkring det? Det lyder som, at du har talt om alkohol med dine forældre, så måske kunne det være rart at snakke med dem om, at der allerede er en i din klasse, som er begyndt at drikke?

Måske ved dine forældre godt, at der er nogle af de andre forældre, som giver deres børn lov til at drikke? Hvis det er lidt svært at tale med dine forældre om, kan det også være at du kan tale med din lærer om det? Jeg tænker, at din lærer også kender din ven godt, og måske ved om der er grund til at være bekymret for ham? Det kan være, at i kan få SSP konsulenten ud i jeres klasse og fortælle om problemerne med alkohol - så i kan snakke om det i klassen, også. Eller måske er alkohol og rygning noget jeres forældre også vil snakke sammen om, til et forældremøde - de kan aftale, hvad der er ok når der er fester i klassen eller på skolen.

Jeg kan godt forstå, at du rigtig gerne vil hjælpe din ven og være sikker på, at han har det ok. Det kan være rigtig svært at vide, når man har den alder som dig og din ven har, hvad der er rigtig og forkert. Og nogle unge prøver ting af i en tidlig alder, hvor det kan være rigtig svært som ven at vide, om det er noget som de har fået lov til eller noget som man skal være bekymret for. Jeg håber at du kan bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111 eller chatten, hvis du har lyst til at tale mere om det eller om noget andet. Din ven er også meget velkommen.

Mange hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.