Brev
Ved ikke hvad jeg skal gøre….
hej ….
jeg har haft nogle problemer med hash og det har været rigtig slemt og så har jeg haft løjet rigtig meget for min familie for at de ikke skulle finde ud af det og efter en periode hvor jeg havde røget rigtig meget hash kom jeg så ud i en plejefamilie hvor de så fandt ud af at jeg gik og røg hash pænt hurtigt.
det har været rigtig svært fordi lige siden de har fundet ud af det har de sagt at jeg ikke rigtig må omgås omverden og at jeg faktisk bare skal blive der hjemme og så når jeg også snakker med bare nogle fra min familie kan jeg sagtens høre ingen stoler på mig ingen har tillid til mig…
jeg har gået i 14 dage nu uden at have røget og jeg klare det faktisk godt
jeg kommer i skole jeg er startet til fodbold men alligevel er der stadig ingen der viser nogle tegn på at de stoler på mig på nogle måder overhovedet og så her på det seneste er jeg begyndt at tænke om det ville være nemmere alt sammen hvis jeg nu bare lavede selvmord fordi ærligt jeg har ingen at snakke med mere og mit liv er begyndt at være alt for ensomt …
det gik op for mig her idag at ingen overhovedet stoler på mig mere fordi bare for at jeg skulle komme hjem i en weekend til min familie så skulle jeg ha en hash prøve før jeg tager afsted og igen når jeg kommer hjem…. og ærlig jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere….
er begyndt at tænkte rigtig meget over om det ikke ville være nemmere at bare lave selvmord fordi lige præcis alt det der sker her nu er alt for meget og jeg kan slet ikke tage det mere..
har i nogle ideer overhovedet til hvad jeg kan gøre?….
Dreng

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit brev. Hvor er det bare godt, du har skrevet herind. Jeg kan godt læse i dit brev, at det er rigtigt svært at være dig, og jeg vil meget gerne hjælpe dig med nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Du skriver, at du har haft nogle problemer med hash, og at det har været rigtig slemt. Du skriver, at du har gået 14 dage uden at have røget. Hvor er det flot! Hash bliver man afhængig af, så det er rigtigt sejt at kunne holde den i indtil videre 14 dage. Det viser mig, at du indeholder en masse viljestyrke. En viljestyrke der vil gavne dig i kampen for at få det bedre og komme ud af misbruget. Undervejs kan det desværre godt ske, at du kommer til at ryge i igen, men din store viljestyrke kan hjælpe dig med at komme ovenpå og igen tage magten over dit eget liv.
Du har ikke skrevet, om du går i nogen form for misbrugsbehandling. Hvis du ikke får noget hjælp til at komme ud af dit hashmisbrug, vil jeg foreslå dig at undersøge, hvilke muligheder der kan være, der hvor du bor. Du kan evt. gå ind på DCAA´s hjemmeside http://www.dcaa.dk/hasmisbrug, hvor du kan læse om deres tilbud, såsom gratis og anonym rådgivning. DCAA står for Dansk Center vedrørende alle afhængigheder. Der er også et kort, hvor du kan trykke på hvor i landet du kommer, så du kan se præcis hvilke tilbud der er tæt på dig.
Det er en svær proces at komme ud af et hashmisbrug, du er flot igang, men det er forståeligt du har brug for støtte og råd til at fastholde at møde virkeligheden uden brug af rusmidler. På hjemmesiden er der også råd og hjælp til pårørende, så måske dine forældre/plejeforældre også kunne have glæde af at se denne hjemmeside, så de kan få råd til hvordan de bedst kan støtte dig. Jeg er sikker på de vil være stolte over du har rakt ud efter hjælp, det viser også at du kæmper og har brug for de støtter og stoler på dig.
Du skriver i dit brev, om tanker om selvmord. Og du skriver, at alt det, der sker nu er alt for meget og at du ikke kan tage det mere. Jeg kan godt forstå, at man kan komme så langt ud, at man ser selvmord som en løsning. Men her skal du bare huske, at du allerede er godt på vej: Du har kunnet gå 14 dage uden at ryge, hvilket viser, at du har en enorm viljestyrke. Du kommer i skole, hvilket også er vigtigt. Mange unge med hashmisbrug kan ikke passe skolen, så når du skriver, at du kommer i skole, fortæller det mig, at du stille og roligt er på vej i den rigtige retning. Du er startet til fodbold, og har derved fået noget sundt og sjovt at lave i din fritid. Så selvom det kan være rigtigt svært at se, når man selv står midt i det hele, skal du vide, at er rigtigt godt på vej i den rigtige retning. Til fodbold har du også mulighed for at skabe nye venskaber, venskaber hvor hash ikke er en del af dagligdagen, men det tager tid, så selvom 14 dage kan føles som længe, så fat mod, du er på vej stille og roligt til at skabe et bedre liv for dig selv.
En ting, som jeg kan læse i dit brev betyder rigtigt meget for dig, er, at din familie igen skal stole på dig og have tillid til dig. Det må gøre rigtigt ondt, når det virker til, at ens nærmeste ikke kan se, at man er på rette vej, og at man er på vej. Når jeg ser på din viljestyrke og de sejre du allerede har vundet over dig selv, er jeg overbevist om, at familiens tillid nok skal komme igen. Måske er familien bare bange for igen at blive såret, og er mere skeptiske for at beskytte dem selv? Jeg kommer til at tænke på, om din familie overhovedet ved, hvordan du har kæmpet her på det sidste? Måske kunne du overveje at vise dem dit brev og eventuelt mit svar? I brevet sætter du på en rigtig god måde ord på, hvordan du har kæmpet, og hvordan du får det, når de ikke har tillid til dig og stoler på dig.
På den måde ville du vise din familie, at det her betyder rigtigt meget for dig – faktisk så meget, at du har søgt hjælp. Og hvis du så måske oven i købet har opsøgt noget hjælp til at komme ud af hashmisbruget gennem DCAA, kunne du vise dem, at du mener det her seriøst.
Jeg håber, at du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har behov for at snakke lidt mere om det hele, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke i din kamp for at få det bedre. Og jeg tror på, at du har det, der skal til for at vinde.
Kærlig hilsen BørneTelefonen