Brev
Ved ik hvad jeg skal gøre
Er kommet til at drikke alkohol og taget et sug af en cigarat hvad skal jeg gøre
Ved ikke om jeg skal tage skraldet eller bare lade det ligge
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Mange tak for dit brev. Det lyder til, at det fylder meget i dine tanker at du har kommet til at drikke alkolhol og taget et sug af en cigaret. Det kan være svært at gå med sådan nogle tanker alene. Det var godt du skrev til BørneTelefonen. Jeg vil forsøge at give dig nogle gode råd til din situation.
Vi hører fra mange bøn og unge på din alder, at de bliver nysgerrige på det med alkohol og cigaretter. Og det at prøve nye ting og grænser af, især når man er teenager.
Derfor synes jeg ikke, at du skal skamme dig over, at du har prøvet at smage alkohol og ryge. Men nogle gange prøver man det af, fordi nogle i ens omgangskreds har prøvet det. Og så kan man snakke med, hvis man selv har prøvet det.
Du skriver, at du ikke ved om du skal tage skraldet eller bare lade det ligge. Jeg er forstår det som om, at du er tvivl om hvorvidt du skal fortælle dine forældre eller en voksen om det du har prøvet. Er det mon rigtigt forstået?
Det kan være en god idé at snakke åben med sine forældre om alkohol og rygning. Hvordan tror du mon de ville reagere, hvis du fortalte du er kommet til at prøvet at drikke alkohol og tage et sug af en cigaret? Men at du ikke har lyst til at prøve det igen? Måske vil det være lidt nemmere at skrive det til dine forældre, hvis du har mod på det?
Hvis du en gang gerne vil gå til fester og drikke alkohol, er det i hvert fald en rigtig god idé at snakke med sine forældre om det. Så kan I nemlig sammen aftale nogle gode rammer. På den måde sikre I, at I alle er trygge ved situationen.
Du er velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen 116111 igen, hvis du har flere spørgsmål.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen