Brev
Væk hjemmefra
Hej, er en pige på 14 snart 15.
Jeg vil ikke bo hjemme længere og det har jeg tænkt over i 3 måneder nu. Har ikke været i skole i 3 uger og er blevt smidt ud hjemme fra op til 4 gange på 2-3 måneder.
Mig og min mors forhold er blevet helt ødelagt, vi skændes hver dag.
Jeg har kommunen ind over mig da jeg har et problem med hashmisbrug. Men det de ikke ved er at jeg er gået videre til coke fordi at jeg har det meget dårligt psykisk.
Vil bare gerne væk men min sagsbehandler siger at det ikke er alvorligt nok til at jeg kommer på opholdsted eller noget…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 snart 15 år!
Hvor er jeg glad for, at du skriver til Brevkassen for at få hjælp.
Det lyder som om, at du har prøvet, at fortælle din sagsbehandler, at du har det dårligt, og har brug for hjælp, men at han/hun måske ikke helt forstår hvor alvorlige, de problematikker du har med din mor og psykisk, i virkeligheden er.
Når man begynder at ryge hash eller tage coke, fordi man har det dårligt, kan det være i et forsøg på at dæmpe de psykiske smerter, eller for bedre at kunne udholde en situation.  Det kan fx være at bo et sted, hvor der er mange konflikter, som du beskriver der er mellem dig og din mor. Desværre har hash og stoffer ofte den modsatte effekt, og man får det værre af at tage det. Derfor er det rigtig vigtigt, at du får hjælp – både i forhold til problematikkerne mellem dig og din mor, og de psykiske – måske hænger de to ting sammen?
Jeg tænker, at det ville være godt for dig, hvis du fik hjælp fra en bisidder det kan være en du selv kender eller en bisidder fra BørneTelefonen. Vores bisidder snakker med dig og kan gå med dig op på kommunen og snakke med din rådgiver om dine problematikker, og forklare at du har alvorligt brug for hjælp. Jeg ved godt, at du selv har prøvet at sige det til din sagsbehandler, og det er rigtig godt. Men jeg tænker, at det kunne være godt, hvis der var en voksen, som ved en masse om rettigheder og kan snakke med sagsbehandleren om, hvilke former for hjælp du kunne have brug for. Bisidderen er med for at støtte dig og sikre, at dine rettigheder overholdes. Hvad tænker du mon om den idé?
Du kan du læse mere om bisiddere, og hvordan de kan hjælpe dig. Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe eller skrive til Børnetelefonen, hvis du har spørgsmål om bisidder - her kan vi også hjælpe dig med at få en bisidder.
Jeg håber meget, at du vil bruge dette tilbud, så vi kan hjælpe dig til at få hjælp og få det bedre.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen