Brev
vågnede i forkert bolig
Hej
jeg har brug for hjælp, da jeg ikke kan snakke med min mor eller andre om det.
Jeg har haft sidste skoledag. og jeg var fuld og om aften skulle jeg til privat fest ved en fra min klasse sammen med de andre fra klassen.
Mig og min veninde var der i 15 min. også blev det kedeligt. Jeg sagde at vi ikke kunne tage hjem når der ikke var sket noget sjovt den aften.
Vi ville tage ind til byen, men da vi var på vej hen til bussen. Spurgte jeg nogle drenge om hvor busstoppe stedet var. Det forklarede hvor det var, og sagde at hvis vi skulle ind til byen kunne vi bare køre med dem. Vi kørte så sammen med dem, og de var mega søde og høflige.
Mig og min veninde snakket med dem og de skulle hjem i deres lejlighed, og vi fulgte efter dem og spurgte om vi ikke måtte komme med op. Det måtte vi godt, det var hyggeligt og jeg ringet til min mor og sagde jeg ikke var fuld og jeg sov ved min veninde.
Vi sov så sammen med dem i lejeligheden. Jeg sov med en dreng i stuen. også lige pludselig havde vi sex, flere gange, min veninde sov med en anden, men de havde ikke sex de sov bare. De var 21 år og jeg fortalte jeg var 16 selvom jeg var 15 år.
Da jeg vågnede lå jeg Allende inde i stuen. Og ham drengen var flyttede ind til min veninde og hendes flirt. Jeg gik ud på toilettet hvor min veninde sov og vi snakkede om hvad fuck vi havde lavet.
Jeg ved godt det lyder mærkeligt efter alt det vi har gjordt, men jeg er bange for hvorfor han flyttede seng ind på et andet værelse. Okay det var en lang forklaring men nu kommer mit spørgsmål så?
Er det meget forkert det jeg har gjordt, og skal jeg fortælle det til nogen. Og hvad skal jeg gøre hvis jeg er gravid for vi brugte ikke beskyttelse, jeg tog dog en fortrydelses pille.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tillykke med din sidste skoledag!
Du spørger om det er forkert det, du har gjort. Det er svært at svare på om det var forkert af Jer at tage med drengene hjem i deres lejlighed. Det lyder som om, at I vurderede, at de var søde og venlige. Men da I ikke kendte dem, kunne I nok ikke være helt sikre på deres intentioner? Fordi du er 15 år har I ikke gjort noget ulovligt. Den sexuelle lavalder er 15 år. Det betyder at hvis du var under 15, ville det være ulovligt for fyren at have sex med dig.
Når man har sex med en fremmed, så er det sikreste at bruge kondom. Kondom beskytter både mod graviditet og kønssygdomme. Så selv om du har taget en fortrydelsespille, kan du godt være smittet med en kønssygdom, fx Clamydia eller herpes. Så hvis du synes, at det begynder at klø eller du får andre sygdomstegn, vil jeg anbefale at du tager til lægen og bliver tjekket. Og så ville det nok være smartest at fortælle det til din mor, så hun kan hjælpe dig med at bestille en tid.
Det er klogt, at du har taget en fortrydelsespille. Hvis du vil være mere sikker, kan du tage en graviditetstest. Den kan man købe på apoteket og i de fleste supermarkeder lige ved kassen. Det eneste man skal gøre, er at følge brugsanvisningen fuldstændigt præcist.
Hvis du mod forventning er gravid, så håber jeg, at du vil sige det til din mor. Skrive det i et brev eller sms til hende - det kan være nemmere. Og så kan hun hjælpe dig med at bestille tid hos lægen, så I sammen kan finde ud af, hvad der så skal ske.
Du kan læse mere om kønssygdomme og prævention her: www.sexlinien.dk
Hvis du har mod på det, synes jeg at det er en god idé at fortælle din mor, at du har haft sex. Det kan være at hun har nogle gode råd til prævention eller andet. For hun er sikkert også interesseret i, at du hverken bliver syg eller gravid lige nu.
Har din veninde og dig fået snakket om episoden igen? For det kan måske være rart at snakke det igennem igen, hvis der er noget du eller hende er lidt utryg ved. Og måske bør I lægge en plan for, hvad I skal gøre, hvis en lignende episode sker igen. Vil I en anden gang tage med nogle fremmede fyre med hjem? Hvad skal der til for, at I ikke gør det? Og hvad hvis I er meget fulde – er det så smartere at vente til en anden gang, hvor man måske bedre kan vurdere fyrenes intentioner? Og måske kan I snakke om, at I bør have kondomer med. Selvom man tænker at man ikke skal have sex, kan det jo godt være at man ombestemmer sig og får brug for kondomer. Og så er det bedre at være på den sikre side.
Det kan være en stor hjælp at få snakket om det igen, hvis du går og er bekymret. Det hjælper tit at dele det med nogen.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt vej.
De bedste hilsner
BørneTelefonen