Brev
Ubehagelig oplevelse og mærkelig følelse i kroppen
Hej. Jeg er en pige på 15 år, som går i 9. Klasse.
Her forleden var jeg til en fest hvor jeg fik alt for meget at drikke. Jeg havde kun meget lidt kontrol over min krop. Der kom et par drenge som jeg har mødt før, men jeg kendte dem ikke specielt godt. De er et eller to år ældre end mig, og går på gymnasie i første g. Jeg er en pige som ikke er specielt moden på det seksuele plan, og har aldrig rigtig snavet med nogen før. Som sagt var jeg rigtig fuld og var med på det hele. Så den første dreng hiver fat i mig og begynder og kysse mig. På det tidspunkt var det fint nok og sjovt at prøve, og fordi jeg var så fuld var jeg ligeglad. Jeg træk mig væk og dansede lidt videre og endnu en gang hiver han fat i mig og tager mig med ned i kælderen. Vi snaver meget intenst og alle de andre til festen så på og filmede.
Lige pludselig trækker han bukserne ned og fordi jeg var fuld gik jeg med på den. Så foran de andre rørte jeg lidt og kyssede meget intenst, men jeg træk mig væk efter et halvt minut og han træk bukserne op. På det tidspunkt var det fint nok og jeg var så fuld at jeg ikke var klar over hvad jeg lavede. Heldigvis har jeg nogle gode veninder som gik rundt og bedte folk om at slette videoer fra deres telefon.
Drengen spurgte mig om jeg ville sove hos ham og heldigvis sagde jeg nej. Og efter det var han ligepludseligt gået uden at sige farvel. Jeg tænkte ikke over det på det tidspunkt, men når jeg tænker tilbage på det kan jeg godt se at han kun var ude på at komme i bukserne på mig. Han prøvede også flere gange at tage hans hånd ned i bukserne på mig, men jeg tog den væk og det respekterede han også nogenlunde.
Efter han var gået begyndte to at hans venner og tage fat i mig og fordi jeg var så fuld gik jeg også med til det. Så jeg endte med at snave med tre drenge jeg ikke kender og røre en af drengenes tissemand som jeg slet ikke føler mig klar til. Da jeg var i det var jeg ligeglad og gik med til næsten det hele og jeg havde det også fint nok på det tidspunkt. Da jeg så vågnede morgenen efter i min seng begyndte jeg med det samme at græde. Jeg gik totalt i panik, fordi at jeg på ingen måde var klar til det. Jeg var simpelthen så ked af det og jeg græd og græd, fordi at jeg følte mig pinligt berørt og ubehageligt tilpas. Jeg følte at den måde jeg havde opført mig på og de ting jeg har sagt især overfor den første dreng slet ikke var mig. Jeg stønnede lidt ind i hans ører og sagde nogen mærkelig ting som jeg ALDRIG ville sige hvis jeg ikke var fuld. Jeg følte at jeg havde gået med til nogen ting som jeg bare ikke føler mig moden nok til.
Dagen efter om morgenen da jeg var så ked af det blev jeg nødt til at snakke med min mor. Og heldigvis for at jeg kan snakke med hende om næsten alt. Jeg fortalte hende hvad der var sket og hun syntes det var synd for mig og trøstede mig. Hun fortalte mig at det var helt naturligt at prøve nogen grænser af og at det der var sket er helt naturligt. Det hjalp mig rigtig meget, men nu er det et par dage efter og jeg sidder stadig med nogen følelser af at det virkelig var ulækkert. Og at jeg er klam og jeg er den eneste i hele verden som har oplevet det. Og at min seksuele debut skete alt for tidligt for mig, og på et tidspunkt hvor jeg slet ikke var klar. Føler mig stadig som en lille pige, der har brug for at blive passet på også efter at jeg mistede min far.
Er også ked af det over og bange for at min far ikke er stolt af mig og at jeg opfører mig som en luder. Som du nok kan hører gør jeg mig en masse ubehagelig tanker og jeg har en masse ubehagelig billeder i mit hovede som bliver ved med at poppe frem. Jeg sidder også med en følelse af ok er det sådan drenge er? Er det virkelig sådan det er at gå til fester, også når jeg skal starte i gymnasie. Jeg føler også midt i det her karantæne at jeg bare er ked af det og deprimeret og aldrig bliver glad igen. Mange vil nok sige at det slet ikke er så slemt og det er det jo heller ikke, men for mig føler jeg at jeg har overtrådt mine grænser og opgøret mig på en måde som slet ikke er mig.
Føler mig ikke som mig selv, og det er en ubehagelig følelse. Håber at du kan hjælpe mig med at se lidt lysere på fremtiden og ikke føle at jeg er den eneste i verden der har det sådan. Og hjælpe mig til at glemme og føle mig bedre tilpas? Kh en pige fra 9. Klasse.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse, du har haft og du er langt fra den første, der er vågnet op med ‘moralske tømmermænd’.
Når man bliver fuld, er det ikke unormalt at have lyst til ting, man normalt ikke har lyst til. Det er også derfor nogen siger, at man kan ‘drikke sig mod til’ at gøre nogle ting. Desværre kan man også bare drikke så meget, at man måske bliver decideret overmodig.
Den måde du beskriver dig selv, dine følelser og situationen på, giver mig en fornemmelse af, at du er i rigtig god kontakt med hvem du er, og hvad du står for. Derfor kan jeg godt forstå dine tanker om at fortryde, at aftenen måske tog en anden drejning end du havde tænkt. Men jeg vil prøve at se på, hvad du kan gøre for ikke at stå i samme situation igen senere.
Jeg forstår godt, at du er ked af, at din første seksuelle debut blev på den måde og det drengene gjorde, er på ingen måde okay. Selvom du tænker du selv delvist var med på det, burde de have vurderet, at du var for fuld til at kunne træffe gode beslutninger. Til gengæld er det virkelig godt med så gode veninder, der allerede på aftenen forstår konsekvenserne af alle de filmende mobiler, og beder folk slette. Det er virkelig guld værd med sådan nogle venner.
Det jeg tænker, du kan gøre for at det ikke sker igen, er at tænke over, hvornår du skal stoppe, når du drikker næste gang. På den måde når du forhåbentlig at stoppe med at drikke inden du bliver for fuld og dermed stadig har kontrol over dig selv og får sat tydelige grænser. Det kan være en hårfin balance, som er svær at mestre for de fleste. Derfor kan du måske tale med din mor om, hvad hun vil anbefale at du max drikker af genstande på en aften. For som du selv siger, er det virkelig godt at kunne tale med sin mor om sådan nogle ting, så det gør rigtig glad at høre, at I har så tæt et forhold.
Jeg er ked af at høre, at du har mistet din far. Men her tænker jeg også, at det har hjulpet dig i sorgen, at du føler, du kan betro dig til din mor. Det er ikke alle, der har et så åbent forhold til deres forældre og det skal du virkelig holde fast i. Måske kan du tale med hende, om mit forslag om at holde øje med genstande og få et par gode råd af hende? Jeg tænker, hun sikkert også har nogle erfaringer i forbindelse med at drikke, som du kan drage nytte af.
Hvis du har mod på det, synes jeg også godt du kan tale med hende om, at du ikke kan lade være med at tænke på, hvad din ville have synes om det hele. Jeg tror faktisk som forælder, at det der føles allervigtigst, det er at se ens barn have evnen til at reflektere over deres handlinger og lære af de erfaringer, de får. Får hvis vi ikke begår fejl sommetider, hvordan skal vi så lære os selv at kende. Giver det mening? Det håber jeg.
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive herind på 116 111, hvis du er bekymret i forbindelse med en fest, du skal til eller bare har brug for at få lettet dit hjerte. Det er altid anonymt.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen