Brev
Tvunget til at drikke
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 13 år, og her idag spurgte en af mine ikke så tætte veninder om jeg ikke ville være sammen.
Det sagde jeg selfølgelig ja til fordi det ikke tit der er andre der spørger om de vil være sammen med mig.
Hun sagde så at vi kunne få andre til at skaffe alkohol til os, jeg sagde ja men faktisk havde jeg ikke lyst til det.
Så jeg skrev til hende at min mor havde fundet ud af det og vi derfor ikke måtte være sammen.
Først sagde hun jeg skulle løbe hjemmefra og gå derhen alligevel, men jeg sagde stadig at jeg ikke måtte.
Nu er hun så blevet virkelig sur på mig fordi hun tror det er fordi jeg ikke tør, og jeg ved at hvis hun først er sur så spreder hun ryger og siger en masse ting som ikke passer om mig sådan der er ingen der vil være sammen længere (hun har gjort det før ved en anden)
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg synes, det er rigtigt sejt, at du faktisk lyttede til dig selv og endte med at sige nej til at mødes med din veninde. Også selvom det var smaddersvært og stadig er det. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig..
Det er rigtig vigtigt, at man husker “sig selv”, for ellers kan man gøre noget, man ikke har lyst til, og hvis man gør det en gang, er det nemmere at komme til at overskride ens egne grænser en anden gang. Så hold endelig fast! Også når det føles rigtig svært.
Jeg ved ikke, om du måske kan prøve at være ærlig overfor din veninde og simpelthen sige til hende, at du ikke har lyst til at ses for at drikke alkohol endnu. I stedet for sige, at hun ikke skal drikke alkohol, så prøv at se, om du kan vende det mod dig selv. På den måde bliver det ikke en kritik af hende.
Så hvorfor ikke sige, at “ja, jeg tør ikke drikke alkohol, måske fordi jeg ikke har lyst endnu. Og hvorfor skal jeg gøre noget, jeg ikke har lyst til?!. Det kan måske få hende til at tænke lidt og forhåbentlig opdage, at hun selvfølgelig ikke har lyst til at “tvinge” dig til noget, du ikke selv har lyst til.
Du kan jo samtidig sige, at du meget gerne vil fortsætte med at være venner, men at det altså må være uden alkohol lige nu! Måske du har et andet forslag til noget, som I kan lave, fx mødes for lave en Tiktok eller gå en tur (eller noget andet, som I begge plejer at synes er hyggeligt). Kunne det være en ide?
Hvis din veninde ikke har lyst til at ses uden at drikke alkohol, så synes jeg, du skal overveje, om det er hende, du skal ses med for tiden. Veninder skal ikke bestemme over hinanden. Et venskab er jo netop noget, hvor der er plads til at være den, man er.
Ender hun med at behandle dig dårligt, så er der måske allerede andre, der ved, at hun indimellem kan finde på at sige usandheder. Hvis det er tilfældet, så er der måske også en voksen, som du kan tale med, fx en forælder eller en lærer. Så kan den voksne hjælpe dig med at få talt med hende, for det er selvfølgelig ikke i orden at tale grimt om andre og sprede rygter.
Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre?! Hvis du har brug for en snak, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
Mange hilsner
BørneTelefonen