Tvunget til at drikke

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg synes, det er rigtigt sejt, at du faktisk lyttede til dig selv og endte med at sige nej til at mødes med din veninde. Også selvom det var smaddersvært og stadig er det. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig..

Det er rigtig vigtigt, at man husker “sig selv”, for ellers kan man gøre noget, man ikke har lyst til, og hvis man gør det en gang, er det nemmere at komme til at overskride ens egne grænser en anden gang. Så hold endelig fast! Også når det føles rigtig svært.

Jeg ved ikke, om du måske kan prøve at være ærlig overfor din veninde og simpelthen sige til hende, at du ikke har lyst til at ses for at drikke alkohol endnu. I stedet for sige, at hun ikke skal drikke alkohol, så prøv at se, om du kan vende det mod dig selv. På den måde bliver det ikke en kritik af hende.

Så hvorfor ikke sige, at “ja, jeg tør ikke drikke alkohol, måske fordi jeg ikke har lyst endnu. Og hvorfor skal jeg gøre noget, jeg ikke har lyst til?!. Det kan måske få hende til at tænke lidt og forhåbentlig opdage, at hun selvfølgelig ikke har lyst til at “tvinge” dig til noget, du ikke selv har lyst til.

Du kan jo samtidig sige, at du meget gerne vil fortsætte med at være venner, men at det altså må være uden alkohol lige nu! Måske du har et andet forslag til noget, som I kan lave, fx mødes for lave en Tiktok eller gå en tur (eller noget andet, som I begge plejer at synes er hyggeligt). Kunne det være en ide?

Hvis din veninde ikke har lyst til at ses uden at drikke alkohol, så synes jeg, du skal overveje, om det er hende, du skal ses med for tiden. Veninder skal ikke bestemme over hinanden. Et venskab er jo netop noget, hvor der er plads til at være den, man er.

Ender hun med at behandle dig dårligt, så er der måske allerede andre, der ved, at hun indimellem kan finde på at sige usandheder. Hvis det er tilfældet, så er der måske også en voksen, som du kan tale med, fx en forælder eller en lærer. Så kan den voksne hjælpe dig med at få talt med hende, for det er selvfølgelig ikke i orden at tale grimt om andre og sprede rygter.

Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre?! Hvis du har brug for en snak, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.

Mange hilsner
BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug