Brev
Svampe
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.
Hej BB
en af mine venner er begyndt at tage svampe
hvordan skal jeg få ham til at stoppe
kh V på 15
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Hvor er du en betænksom ven. Du bekymrer dig om din ven, og vil gerne hjælpe - han er heldig, at have en som dig.
Rusmidler er altid noget man skal tage med den største forsigtighed, og man skal vide hvad man har med at gøre. Godt at du er så opmærksom.
Jeg vil foreslå, at du taler med din ven om det. Fortæl ham, at du er bekymret, og synes det skal stoppe. Fortæl at du gerne vil hjælpe, og støtte undervejs.
Hvis din ven ikke vil tale om det eller tage imod din hjælp, skal du finde en voksen som du er tryg ved. Det kan fx være din lærer, dine forældre, en moster..
Fortæl den voksne, at du er bekymret og du gerne vil have, at de tager hånd om det. Herfra tager de voksne over og finder ud af, hvad der skal gøres - og du kan være ham, som støtter og er der for din ven.
Der er mange unge, som er bekymret for deres venner, men som ikke gør noget - du skal give dig selv et klap på skulderen over, at gøre noget ved din bekymring.
Hvis du ikke helt ved hvordan du skal tage hul på snakkem med din ven, kan du ringe ind til Børnetelefonen og taler med en rådgiver. Her kan du få nogle ideer til, hvordan du kan starte samtalen.
Jeg vil ønske dig nogle gode snakke og håber din ven kan tage imod din hjælp.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen