Brev
Strenge forældre!!!!
Hej Brevkasse.
Jeg er 15 år, skal i 9 klasse efter sommerferien, og jeg er selfølgelig begyndt at gå til fester og jeg har en aftale med mine forældre at jeg må drikke Ca. 2 genstande.
Mit problem er bare at jeg føler jeg ikke for lov til ting. Altså mine forældre er virkelig stramme. Hver gang der er en fest, vil de have nummer på forældrene (som skal være hjemme) de vil have adresse og vide hvem der kommer og hvor mange, og jeg skal selfølgelig hentes kl. 1.
Hvis jeg skal have den mindste chance for at få lov til at komme med til festen, skal jeg sige det nogen dage inden.
Jeg føler virkelig at jeg ikke må noget som helst, og mine forældre stoler heller ikke på mig, hvilket gør mig meget ked af det, da jeg ikke gør andet end at overholde de ånsvage regler de har lavet med dem selv( uden mig).
Jeg er også bange for mine forældre, hver gang jeg skal spørge om jeg må tage ud. Og det er jo ikke meningen det skal være sådan. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre?
Og jeg har virkelig den følelse at jeg ikke har lyst til at bo under samme tag som dem. Jeg har virkelig, virkelig brug for svar.
Mvh pigen med de strenge forældre
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er irriterende, at du ikke må drikke mere end 2 genstande og være ude længere end til kl. 1. Samtidig synes jeg, det virker til, at dine forældre bekymrer sig om dig og gerne vil passe på dig.
Måske kan du snakke med dine forældre en dag, hvor I har god tid, og så kan du spørge dem om, hvorfor de har lavet de regler, og komme med nogle forslag til, hvordan reglerne kan blive løsnet lidt op. Det kunne fx være at du lover altid at have din telefon på dig, når du er til fest, og at du skriver en sms til dine forældre hver anden time. Det kan fx også være, at du til en fest om måneden må være ude til kl. 2. På den måde kan dine forældre stille og roligt lære at give lidt mere slip, samtidig med at du viser dem, at du er til at stole på.
Hvordan er det med dine venner? Må de være ude hele natten? Eller er der også nogle regler for dem?
I forhold til at bo hjemme, så har dine forældre ansvaret for dig og må bestemme over dig til du er 18 år gammel, men det kan måske hjælpe dig at tænke på, at dine forældre elsker dig og vil passe på dig så godt de overhovedet kan, men det kan selvfølgelig være svært, når du gerne vil en hel masse selv.  Så derfor må dig og dine forældre finde en måde, hvor I alle sammen kan få det til at fungere på.
Kærlig hilsen BørneTelefonen