Brev
Stoffer og misbrug
Hej, jeg er en pige på 14 år.
Jeg har ret mange psykiske problemer og et ret stort temperament. Jeg er begyndt at være sammen med folk som er meget ældre end mig selv, helt på i 28 års alderen fordi jeg føler mig mere tilpas med ældre venner.
Jeg er begyndt at tage stoffer efter jeg har hængt ud med dem i så langt tid, og jeg er blevet afhængig af hash, jeg ryger hash flere gange om dagen. Er også blevet ret glad for at tage stoffer og jeg gør det vær weekend. Ved ikke om det er ved at tage overhånd, men kan iværtfald ikke styre eller kende mig selv mere.
Kommer heller ikke i skole, og mine forældre har forsøgt med profesionel hjælp, men falder altid i igen. Ved ikke hvad jeg skal gøre,er begyndt at blive lidt bange for mig selv. Overvejer lidt at give op på alt også bare blive ved men der også en del af mig som gerne vil stoppe med at tage stoffer og ryge hash. Kh
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Det  kan være rigtig svært at indrømme, at man har et problem med stoffer og række ud efter hjælp. Du har allerede søgt hjælp hos dine forældre og professionel hjælp. Og nu rækker du ud til BørneTelefonen, fordi du er “faldet i igen”, som du selv skriver. Det viser mig, at du er en pige med enormt meget viljestyrke og handlekraft. Du giver ikke op så let og lader stofferne vinde. Det er virkelig sejt!
Du skriver, at du ikke ved, om det har taget overhånd. Det kan jeg i hvert fald fortælle dig, at det har. Ingen mennesker har godt af at ryge hash flere gange dagligt og tage stoffer hver weekend. Og slet ikke i din alder. Din hjerne er stadig i fuld gang med at udvikle sig, og det kan den ikke lige så godt, når den er påvirket af stoffer. Derfor er det meget vigtigt, at du kommer ud af det. Selvom det kan virke uoverskueligt.
Jeg tænker lidt på, om du mon har nogle venner på din egen alder, måske fra din klasse? Selvom du skriver, at du har det bedre med ældre venner. Voksne på 28 år er et andet sted i livet end man er, når man er 14 år. Derfor kan det nogle gange være svært at have meget ældre venner. Det lyder lidt som om, at det er dem, der har påvirket dig til at tage stoffer. Er det mon rigtig forstået? Måske du kunne snakke med dem om, at du ikke har lyst til at tage stoffer. Det kan være svært at stoppe, når ens omgangskreds stadig tager stoffer. Nogle gange kan en hård men god løsning derfor være, at stoppe kontakten helt eller for en periode, hvis dine venner ikke har lyst til at stoppe med at ryge hash.
Det lyder lidt som om, at stofferne hjælper dig med dine problemer og det, der ikke fungerer helt godt i din hverdag. Nogle gange kan hash og andre stoffer få en til at slappe af og glemme ens problemer. Er det mon sådan for dig? Jeg tænker lidt på, om den professionelle hjælp måske ikke har virket, fordi det i virkeligheden er psykiske og /eller andre former for problemer, der får dig til at tage stoffer. Måske du skal have hjælp til de problemer først og fremmest. Giver det mening?
Ved dine forældre mon godt, at du kæmper med svære ting i dit liv? Ellers kunne det være en god idé at fortælle dem om det. Hvis det er svært at fortælle dem om det, kan det være en idé at skrive et brev, hvor du forklarer hvordan du har det.
Psykiatrifonden kan måske give dig nogle ekstra råd. Dem kan du finde information om her. Jeg tænker, at det er godt at tale med psykiatrifonden om, hvordan stofforbrug og det at ‘bedøve’ sig selv med stoffer kan hænge sammen. De har stor erfaring i at tale med unge, der er dobbelt udsatte, fordi de forsøger at bedøve psykiske udfordringer og andre problemer med hashforbrug og forbrug af andre stoffer.
Du kan også prøve at kontakte din læge og lægge din situation frem. Din læge skal hjælpe dig, for du har ret til hjælp. Lægen vil også kunne henvise dig  til steder og personer, der vil kunne hjælpe dig videre.
Jeg håbe,  at mit svar har givet dig endnu mere mod på at bekæmpe dine problemer og ikke give op. Du har en kæmpe styrke i dig. Du kan mærke dine grænser, og har brug for at handle på dem. Du har allerede forsøgt at ændre på din situation ved at række ud. Den styrke skal du endnu en gang bruge til at finde roden til dit misbrug.
Hvis du har brug for at tale mere med BørneTelefonen, er du altid velkommen til at ringe til os på nummeret 116 111 eller chatte med en af vores rådgivere. På den måde kan vi nogle gange komme med mere præcise forslag til din situation, og du kan fortælle os, om du kan bruge vores råd.
Til slut vil jeg nævne følgende: Du kan kontakte ‘kommunens anonyme rådgivning for unge’. Du kan finde frem til dem ved at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så får du et nummer på en rådgivning, der kan fortælle dig om mulighederne for hjælp i din situation. De kan fortælle dig om kommunens muligheder for at hjælpe dig på bedst mulig måde. De har hjulpet mange unge ud af svære situationer. De kender til og forstår, at det kan føles svært at bede om hjælp i forhold til et misbrug. Du har ret til hjælp og kommunen har pligt til at hjælpe dig.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen