Stoffer og alokohol

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at det ikke er en rar følelse men hvor er det fedt at læse, at du tør stå ved din beslutning om ikke at drikke eller tage stoffer, bare fordi de andre gør det, SÅ godt gået!

Jeg forstår godt, som du skriver, at du rigtig gerne vil feste med de andre. Det er klart, at du gerne vil være en del af det fællesskab.

Jeg ved fra andre unge, at du slet ikke er den eneste, der helst ikke vil undgå alkohol og stoffer. Nogle er så modige, at de faktisk har stået frem i medierne. På den måde bliver de rollemodeller. Du kan prøve at google det - måske kan deres mod inspirere dig til at stå fast på din beslutning om ikke at drikke.

Det kan være, at der er andre i din klasse, der faktisk inderst inde føler som dig - men bare ikke har modet til at lade være med at drikke.  Derfor kan det mange gange hjælpe en klasse, at få snakket hash og stoffer igennem som f.eks. et emne i klassen. Vil du kunne foreslå din lærer, at I gør det. Din lærer behøver jo ikke fortælle, at det er dig, der har foreslået det.

Du spørger til om jeg syntes det er for tidligt at drikke og ryge, og ja det syntes jeg det er, fordi stoffer og alkohol kan hurtigt ende med, at det får negative konsekvenser for hjernens udvikling og læring. Unge på 13 år er nemlig slet ikke færdigudviklet, og et stort indtag i disse år kan forårsage store skader.

Mange unge er desværre begyndt at drikke, ryge og tage stofferl. Måske prøver de at flygte fra virkeligheden? Virkeligheden skal helst ikke være noget, man har lyst til at komme væk fra. Men allermest være noget rart og behageligt, at være tilstede i. Når man bruger hash og andre stoffer til at komme væk fra virkeligheden, er man på vej ud i et misbrug, som man har brug for hjælp til at komme ud af igen.

Der sker rigtig meget i den alder, du har lige nu, derfor tænker jeg at det nok vil være rart for dig, at få dine forældres støtte. Måske kan du derfor fortælle din forældre lidt om hvad der sker i dit liv lige nu og få snakken om fester. Forældre har også været unge engang og måske er de slet ikke så svære at snakke med som man måske går og tror. Sammen kan I også kigge på sundhedsstyrelsens hjemmeside, hvor de kommer med nogle gode anbefalinger til, hvordan både skole og forældre bakker op om en alkoholfri kultur: http://www.sst.dk/~/media/01FE710F2AFA4C19BF3308F27D2BB98A.ashx

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug