Brev
Stoffer og alkohol
Hej jeg er en 14 årige dreng som ik kan stop med at tage stoffer lige maget hvad har prøve at stop men jeg kan ikke ikke og så er jeg også blive alkoholliger og jeg kan ikke spøger mine forældre om hjælp fordi det er meget truende så søger et råd
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Hvor er det sejt du skriver til os og spørger om råd til at stoppe med at tage stoffer og drikke så meget.
Det kan nemlig være rigtig svært at stoppe, hvis man er blevet afhængig. Tit kan man kun stoppe, hvis man virkelig ønsker det og gerne vil give nogen lov til at hjælpe med det.
Måske der er en anden voksen end dine forældre, som du snakker godt med? Måske en sød lærer eller pædagog? Det kan også være en anden fra din familie eller dine venners familie?
Der er også den mulighed, at du selv går til lægen og fortæller om dit problem med stoffer og alkohol. Det behøver dine forældre ikke at vide noget om. Du kan fortælle lægen ligeud, at du gerne vil holde det mellem dig og lægen.
Nu ved jeg ikke, hvor du bor. Men i Københavns Kommune er der noget, der hedder U-turn, hvor du kan få rådgivning og behandling. Hvis du ikke bor i kommunen, kan du altid ringe og få anonym rådgivning på telefonen. Du finder et link her.
Alle kommuner har også en anonym rådgivning, hvor man kan ringe ind og høre, hvordan man kan få hjælp. Nummeret på din kommune kan du se på dit sygesikringskort. Du kan læse lidt om kommunes anonyme rådgivning her.
Du er selvfølge også altid velkommen til at ringe eller skrive til os. Vi vil meget gerne lytte til dig. Vores telefonnummer er 116 111 og det er helt anonymt.
Du skriver også at dine forældre er meget truende. Det lyder som om, du er lidt bange for dem? Du skal vide at børn har ret til at blive behandlet med respekt og at være trygge der hjemme. Det er forældrenes ansvar at sørge for at børn er trygge derhjemme.
Det er desværre ikke alle forældre, der kan finde ud af det. Jeg ved ikke om det også gælder for dine forældre? På BørneTelefonen hjælper vi mange børn, der ikke har det godt derhjemme. Vi har bla. noget der hedder en bisidder. Du kan se en lille film om det her. Måske det kunne være noget for dig?
Nogle gange kan det også være rart bare at fortælle, hvordan det er derhjemme uden at man behøver sige hvem man er. Det kan man også bruge BørneTelefonen til.
Jeg håber du kunne bruge mine råd? Husk du altid kan ringe eller skrive med store eller små ting. Vi er altid klar til at lytte.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen