Brev
Stoffer
Kære Brevkasse..
Jeg skriver på vegne af min bedsteveninde.
Vi har nu kendt hinanden cirka et års tid, men jeg kender hende efterhånden næsten bedre end mig selv. Hun er her for ikke så længe siden fyldt 14 år og udad til, er hun en rigtig sød og imødekommende person.
Problemet startede her for en måneds tid siden til en strandfest der foregik ved en kæmpe badebro.
Jeg fuldtes med 3 af mine rigtig gode venner derover og efter en lang lang gåtur, nåede vi endelig frem til stranden. Med det samme vi nåede frem kiggede jeg selfølgelig efter min bedsteveninde, da hun ikke var til at få øje på, spurgte jeg efter hende, men der var ikke rigtig nogen der vidste hvor hun egentlig var.
Jeg ledte lidt videre og endte på badebroen hvor hun sad. Jeg gik hen til hende og ville sige hej, hvor hun så bare skubbede mig væk og sagde at jeg skulle lade hende være. Jeg blev temmelig chokeret og blev rimelig ked af det.
Hen af aftenen havde jeg flere gange prøvet at komme i kontakt med hende, men hun var slet ikke på samme ‘planet’ som hun plejer. Jeg snakkede lidt med nogen andre om hendes opførsel, hvor jeg så fandt frem til at hun havde røget meget stærk hash og taget amfetamin samt. knuste hovedpinepiller.
Jeg var virkelig i chok, da hun plejer at være meget mod sådan nogen ting.
Derfra gik tingene bare ned af bakke. Hun begyndte at stå og cutte i sig selv på stranden osv. Det løb helt af. Fra den dag af er hun begyndt og tage stoffer.
Jeg har prøvet at snakke med hende om det, men det har hun ikke lyst til.
Jeg er lige ved at give op. Hun har fuldstændig ændret personlighed og alting.
Jeg har snakket med min mor og far om det og det foreslår bestemt at jeg skal skrive til hendes mor og fortælle alt, men jeg insisterede på at skrive ind til jer først, for evt at få et godt rod om hvad jeg kan gøre for hende.
Jeg vil gøre alt for at hjælpe hende, men hvad kan jeg gøre?
Hvordan og hvornår skal jeg gøre noget?
Håber virkelig på svar, det ville for alt i verden være en kæmpe støtte og hjælp.
Vh Den meget bekumrede veninde
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år!
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen for at få hjælp til, hvordan du kan hjælpe din veninde.
Jeg kan godt forstå, at det er en rigtig svær situation at stå i for dig. Det må have været meget ubehageligt for dig, at finde ud af, at din veninde røg hash og tog andre stoffer, og at hun samtidig begyndte at cutte. Jeg kan godt forstå, at du blev chokeret over det – særligt når det slet ikke ligner hende, at gøre den slags ting. Det lyder som om, at hun har det rigtig dårligt i øjeblikket. Men hvor er det godt, at du vil gøre så meget for at hjælpe hende.
Jeg synes, det er rigtig godt, at du har prøvet at snakke med din veninde om, at hun er begyndt at tage stoffer – også selv om hun afviser, at ville tale med dig lige nu. Jeg tænker, at det alligevel må betyde noget for hende, at du har tilbudt din hjælp. Højst sansynligt har hun svært ved at tage imod hjælpen lige nu, hvilket ikke betyder, at hun ikke vil have hjælp, men bare ikke kan overskue det ...
Desværre er det ofte sådan, at når mennesker har et problem, som de måske ikke ved, hvordan de skal løse eller ikke ved, hvordan de skal komme ud af, fx at stoppe med at tage stoffer eller at cutte, så afviser de at få hjælp, eller siger, at de ikke har noget problem. Det kan der være flere forskellige grunde til.
En af dem er, at de måske er begyndt at ryge hash, tage stoffer og/eller cutte, fordi de har nogle problematikker eller vanskeligheder, som de ikke ved, hvordan de skal løse.
De har måske også svært ved at fortælle andre, hvad det handler om.
Måske har de også selv svært ved at finde ud af, hvad det handler om. De ved bare, at der er noget i deres liv, som ikke fungerer.
Nogle bruger så hash og stoffer som en form for bedøvelse, så de, for en stund, ikke kan mærke, at de har det svært.
På samme måde bruger nogle cutting, hvis der er noget inden i dem, som gør ondt, og som de måske har svært ved at forstå. Når de skærer sig, oplever de, at de flytter den indre smerte til en ydre, som de måske bedre kan forstå og håndtere. Det gør ondt fordi de har skåret sig og de kan se det bløder.
Hvis man synes, man har det så svært, og at det ’hjælper’ at ryge hash, tage stoffer eller at cutte for at bedøve eller flytte smerten, kan det også være, at man ikke har lyst til lade være med at gøre det, fordi man så er bange for, at få det endnu værre, og derfor afviser de at få hjælp, når andre tilbyder det. Det kan måske sammenlignes med, at ville tage medicinen fra én som er syg, og ikke få noget i stedet for.
Jeg skal selvfølgelig skynde mig at sige, at hash, stoffer og cutting på ingen måde hjælper eller kan bruges som medicin, hvis man har det svært. Det gør kun det hele meget værre.
Som du skriver, oplever du, at din veninde har ændret personlighed. Det er helt almindeligt, når man ryger hash og tager stoffer, at ens personlighed forandrer sig. Det kan fx gøre mennesker triste, sløve og deprimerede. Nogle bliver mere vrede og aggressive, og gør ting, de ellers ikke ville have gjort. Hash og stoffer ødelægger hjernen, og gør det svært at følge med i skolen. Jeg håber og tror ikke at det kommer dertil med din veninde, da det at du skriver her ind, og beder om hjælp på hendes vegne, kan være vejen ud af det her for hende.
Jeg synes, det er rigtig godt, at du har snakket med dine forældre om din bekymring for din veninde. Jeg synes også, at det er et godt forslag, at skrive og fortælle hendes mor om det. Hvis du gør det, kan du måske bruge nogle beskrivelser fra det brev, du har skrevet til brevkassen. Heri beskriver du din bekymring for din veninde og hvad der er sket rigtig godt. Ville du have lyst til at skrive sådan et brev til hendes mor også?
Alternativt tænker jeg, at dig og dine forældre måske kunne invitere hendes mor hjem til jer, og så fortælle det der? Måske kunne det være meget rart, hvis dine forældre kunne hjælpe dig med at fortælle det, da det jo er nogle ret alvorlige ting, du skal fortælle om din veninde. Måske vil hendes mor også blive ked af det, og frustreret over at få det at vide, og så er det måske meget rart, hvis dine forældre også er der. Det var bare en anden mulighed, men jeg synes, at du skal gøre det, du har mest lyst til. Det vigtigste er, at din venindes mor får det at vide, så hun kan få noget hjælp hurtigst muligt.
Til sidst vil jeg spørge dig om, du har tænkt på, hvordan din veninde mon vil reagere, hvis hun får at vide, at du har fortalt hendes mor det? Jeg tænker, at hun både kan blive glad og lettet over det, da det betyder, at hun kan få hjælp og nogen har taget ansvaret for hende.
Måske kan hun også reagere ved at blive sur på dig til at starte med. Hvis hun gør det, tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du siger til hende, at du har sagt det til hendes mor, fordi du holder af hende, og at du er rigtig bekymret for hende, og gerne vil have, at hun får noget hjælp. Det kræver en stor grad af tålmodighed, tro og overskud fra din side, men det oplever jeg alt i dit brev, fortæller mig, du har.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og håber, at din veninde snart får det godt igen.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen