Stoffer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år!

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen for at få hjælp til, hvordan du kan hjælpe din veninde.

Jeg kan godt forstå, at det er en rigtig svær situation at stå i for dig. Det må have været meget ubehageligt for dig, at finde ud af, at din veninde røg hash og tog andre stoffer, og at hun samtidig begyndte at cutte. Jeg kan godt forstå, at du blev chokeret over det – særligt når det slet ikke ligner hende, at gøre den slags ting. Det lyder som om, at hun har det rigtig dårligt i øjeblikket. Men hvor er det godt, at du vil gøre så meget for at hjælpe hende.

Jeg synes, det er rigtig godt, at du har prøvet at snakke med din veninde om, at hun er begyndt at tage stoffer – også selv om hun afviser, at ville tale med dig lige nu. Jeg tænker, at det alligevel må betyde noget for hende, at du har tilbudt din hjælp. Højst sansynligt har hun svært ved at tage imod hjælpen lige nu, hvilket ikke betyder, at hun ikke vil have hjælp, men bare ikke kan overskue det ...

Desværre er det ofte sådan, at når mennesker har et problem, som de måske ikke ved, hvordan de skal løse eller ikke ved, hvordan de skal komme ud af, fx at stoppe med at tage stoffer eller at cutte, så afviser de at få hjælp, eller siger, at de ikke har noget problem. Det kan der være flere forskellige grunde til.

En af dem er, at de måske er begyndt at ryge hash, tage stoffer og/eller cutte, fordi de har nogle problematikker eller vanskeligheder, som de ikke ved, hvordan de skal løse.

De har måske også svært ved at fortælle andre, hvad det handler om.

Måske har de også selv svært ved at finde ud af, hvad det handler om. De ved bare, at der er noget i deres liv, som ikke fungerer.

Nogle bruger så hash og stoffer som en form for bedøvelse, så de, for en stund, ikke kan mærke, at de har det svært.

På samme måde bruger nogle cutting, hvis der er noget inden i dem, som gør ondt, og som de måske har svært ved at forstå. Når de skærer sig, oplever de, at de flytter den indre smerte til en ydre, som de måske bedre kan forstå og håndtere. Det gør ondt fordi de har skåret sig og de kan se det bløder.

Hvis man synes, man har det så svært, og at det ’hjælper’ at ryge hash, tage stoffer eller at cutte for at bedøve eller flytte smerten, kan det også være, at man ikke har lyst til lade være med at gøre det, fordi man så er bange for, at få det endnu værre, og derfor afviser de at få hjælp, når andre tilbyder det. Det kan måske sammenlignes med, at ville tage medicinen fra én som er syg, og ikke få noget i stedet for.

Jeg skal selvfølgelig skynde mig at sige, at hash, stoffer og cutting på ingen måde hjælper eller kan bruges som medicin, hvis man har det svært. Det gør kun det hele meget værre.

Som du skriver, oplever du, at din veninde har ændret personlighed. Det er helt almindeligt, når man ryger hash og tager stoffer, at ens personlighed forandrer sig. Det kan fx gøre mennesker triste, sløve og deprimerede. Nogle bliver mere vrede og aggressive, og gør ting, de ellers ikke ville have gjort. Hash og stoffer ødelægger hjernen, og gør det svært at følge med i skolen. Jeg håber og tror ikke at det kommer dertil med din veninde, da det at du skriver her ind, og beder om hjælp på hendes vegne, kan være vejen ud af det her for hende.

Jeg synes, det er rigtig godt, at du har snakket med dine forældre om din bekymring for din veninde. Jeg synes også, at det er et godt forslag, at skrive og fortælle hendes mor om det. Hvis du gør det, kan du måske bruge nogle beskrivelser fra det brev, du har skrevet til brevkassen. Heri beskriver du din bekymring for din veninde og hvad der er sket rigtig godt. Ville du have lyst til at skrive sådan et brev til hendes mor også?

Alternativt tænker jeg, at dig og dine forældre måske kunne invitere hendes mor hjem til jer, og så fortælle det der? Måske kunne det være meget rart, hvis dine forældre kunne hjælpe dig med at fortælle det, da det jo er nogle ret alvorlige ting, du skal fortælle om din veninde. Måske vil hendes mor også blive ked af det, og frustreret over at få det at vide, og så er det måske meget rart, hvis dine forældre også er der. Det var bare en anden mulighed, men jeg synes, at du skal gøre det, du har mest lyst til. Det vigtigste er, at din venindes mor får det at vide, så hun kan få noget hjælp hurtigst muligt.

Til sidst vil jeg spørge dig om, du har tænkt på, hvordan din veninde mon vil reagere, hvis hun får at vide, at du har fortalt hendes mor det? Jeg tænker, at hun både kan blive glad og lettet over det, da det betyder, at hun kan få hjælp og nogen har taget ansvaret for hende.

Måske kan hun også reagere ved at blive sur på dig til at starte med. Hvis hun gør det, tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du siger til hende, at du har sagt det til hendes mor, fordi du holder af hende, og at du er rigtig bekymret for hende, og gerne vil have, at hun får noget hjælp. Det kræver en stor grad af tålmodighed, tro og overskud fra din side, men det oplever jeg alt i dit brev, fortæller mig, du har.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og håber, at din veninde snart får det godt igen.

Mange kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug