Brev
Spørg sine forældre om man må drik.
Hej
Jeg er en dreng på 15 år. Jeg er inviteret til en drukaften sammen med nogle kameraeter. Jeg har fortalt dem at jeg gerne må drikke, men det må jeg ikke.
Jeg har rigtigt svært ved at snakke med mine forældre om det (Og vil gerne spørge om lov, før jeg drikker). Jeg har ikke fortalt dem at der er andre der drikker i klassen.
Jeg er mest af alt bange for de bliver skuffet over mig.
Hvordan skal jeg spørge om lov, og hvad skal jeg gøre hvis jeg får afslag?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årige dreng.
Du skal vide, at der er mange drenge og piger, som skriver og ringer, for at snakke omkring det med at drikke. Det er noget, som man naturligt gerne vil prøve af i din alder, og det er ofte en naturlig del af det at blive ældre. Men som med alt andet nyt, kan det være godt at være tryg, når man skal kaste sig ud i det. At man på forhånd har gjort sig nogle tanker om, hvad man har lyst til og ikke har lyst til. Og her kan forældrene være en god hjælp.
Jeg tænker faktisk, at de bliver glade, hvis du kommer til dem først. Og du kommer jo til dem, med nogle gode tanker og overvejelser. Dem har du nemlig allerede. Jeg forestiller mig, at de allerede er parate til, at det her er en snak I skal have sammen. Måske er det endda allerede noget, som der er talt om i jeres klasse, også blandt forældrene?
Det kan være en god idé, at I laver nogle aftaler sammen. Hvordan den aftale kan se ud, kan du jo være med til at præge. Mon du har gjort dig nogle overvejelser om, hvordan det bedst kunne være for dig? Det kan være, at I aftaler hvor meget du må drikke? Hvornår du kommer hjem, og hvordan du kommer hjem? Gad vide, om ikke også der er nogle af de andre, der har den slags aftaler? Det er i hvert fald helt almindeligt, at der er nogle regler i de fleste familier.
Jeg tænker, at det kan være en god idé, at du fortæller dine forældre, at du gerne vil snakke med dem fx. i morgen eller i overmorgen. Så kan du nå at forberede dig.
Du kan forberede dig ved, at du finder nogle gode argumenter og tanker, som kan være med til at give dig lov. Som fx at du lover at passe på dig selv, og hvis noget går galt, så kan du jo ringe. Hvis du kommer med nogle idéer, så viser du, at du også er parat til at tage ansvar.
Når I skal have snakken, så kan du sige til dine forældre, at det er vigtigt, at de lytter til at starte med, og at de ikke må afbryde. Bagefter har de så mulighed for at snakke. Sådan kan det gå frem og tilbage nogle gange. Du kan jo også starte med at sige, at du synes, at det er lidt svært at snakke om.
Hvis nu de ikke giver dig lov, så kan du jo fortælle om dit dilemma; at du er kommet til at fortælle dine venner, at du gerne måtte drikke. Måske kan de hjælpe dig med, hvad du kan sige? Du behøver ikke at sige så meget til vennerne. Måske kan du bare sige; "Jeg havde misforstået det, og jeg har ikke fået lov at drikke endnu". Måske er der én af drengene, som du kan tale med det om inden, så du har en, der kan støtte dig. Jeg ved godt, at det betyder meget at være en del af fællesskabet og ikke at skille sig ud, som ikke at drikke sådan en aften. Men det er helt naturligt, at der er lidt forskellige regler i jeres alder. Det ved de andre helt sikkert også godt. Du bestemmer selv, hvor meget du har lyst til at tale med dem om det. Det vigtigste er, at du gør tingene på den måde, du har brug for og taler med dine forældre inden.
Du virker til at være en sød, betænksom og ansvarlig fyr. Dine forældre er heldige, at have en dreng som gerne vil have en snak, inden han kaster sig ud i det her med alkohol.
Kærligste tanker
BørneTelefonen