Brev
spiseforstyrrelse og stoffer
Jeg har altid haft lidt forskellige problemer, og det kommer ofte tilbage. jeg ser det lidt som om, jeg har haft tre svære perioder.
I omkring 4 klasse, var jeg virkelig ked af det hele tiden, ikke bare lidt men meget. Det var omkring et år efter mine forældres skilsmisse det skete, og når jeg var hos min far græd jeg mig altid i søvn og resulterede også ofte i at min mor kom og hentede mig om natten. Jeg blev meget påvirket at ting jeg havde gjort for tre år siden og var så bange for mine tanker. Min mor sov også inde ved mig i 3 måneder fordi jeg ikke turde sove alene.
I 7. klasse begyndte min spiseforstyrelse vist lidt, men blev først meget alvorlig i 8. klasse. Der i 8. klasse formoder jeg at det har været noget orthorexi ( ved ikke helt hvordan det staves) og anoreksi og måske lidt OCD. Jeg kom mig over begge dele, men har dog haft nogle problemer med bingeating siden, der var ikke rigtigt en periode hvor det bare var fedt.
Jeg begyndte at selvskade og ryge lidt hash her i sommers og alt er gået meget ned efter det. Jeg fandt ud af en masse ting om mine venner( også psykiske problemer og selvskade, selvmordsforsøg) jeg bruger bare så meget tid på at tænke på om der er noget galt med mig, det er virkelig ondsvagt, men det er et problem. Mine venner og jeg har drukket nogle gange i dagstimerne og føler virkelig at jeg altid vil være på et eller andet. jeg ryger ikke så meget, men har hele tiden behøv for et eller andet, problemet er bare af der ikke er så mange andre der vil, så det sker ikke så ofte. men tænker konstant på om jeg har det ok og hvornår jeg kan tage stoffer eller drikke.
Jeg har de seneste dage overvejet at tage overdosis på smertestillende, men vil ikke dø, vil bare gerne prøve det. det er som om jeg gerne vil se hvordan folk ville reagere hvis jeg døde. Har en eller anden ide om, at hvis jeg ender på hospitalet ville det kunne få min mor til at lægge mærke til hvordan jeg har det.
Kan også godt være virkelig angst nogle gange og det er også blevet værre her på det seneste. Har ret svært ved at koncentrere mig og livet er bare så uoverskueligt, bliver stresset af ingen ting. føler at almindelige ting som at vaske op, tage et bad, gå i skole er uoverkommelige opgaver.har kun gået til psykolog engang, og det hjalp virkelig ikke. Men er aldrig blivet diagnoseret med noget, hvilket jeg på en eller anden måde savner, for så ville jeg vide hvad mit problem er.
Undskyld for det meget lange bred, ville bare gerne have alt med.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev, hvor du på en rigtig fin og præcis måde beskriver de ting, du lige nu kæmper med – og de ting, du allerede har vundet over. Din evne til at beskrive dine udfordringer er en rigtig god egenskab, når du skal bede om hjælp og støtte. Og de ting, du allerede har vundet over, fortæller mig, at du har en rigtig stor vilje og kampgejst. Det er jeg overbevist om, vil være en fordel for dig, når du skal søge hjælp og støtte til at få det bedre. Hvordan du gør det, vil jeg rigtig gerne give dig nogle idéer til.
Forældres skilsmisse er en stor omvæltning i alle børns liv. Derfor er det også helt forståeligtt, at du i perioden efter var ekstra ked af det og sikkert også havde svært ved at skulle være skiftevis hos dine forældre. Mange børn, der i en periode er ekstra sårbare, kan have svært ved at sove alene. Det er godt, at begge dine forældre havde blik for, at du havde det svært. For i en sådan periode kan der både være behov for, at den anden forælder skal komme og hente barnet – og at barnet ikke sover alene, hvis det er utrygt.
Senere kæmpede du med spiseforstyrrelse. Og selvom du har vundet kampen over den, viser den sig stadig en gang imellem ved bingeeating. Et problemfyldt forhold til mad kan nemlig godt tage noget tid at bekæmpe. Og ofte kan det være en god idé med hjælp udefra, så man ikke står alene med kampen. Kender du dem, der hedder ”LMS” (Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade)? De er rigtig gode til at snakke med unge, der kæmper med spisning. Og samtidig ved de også rigtig meget om selvskade. Dem kan du læse mere om på https://hjaelp.lmsos.dk/. De har også en gratis og anonym rådgivning, du måske kunne kontakte?
Du skriver i brevet, at du oplever angst og at det kan være svært at overskue helt almindelige dagligdags ting. Hvad det skyldes, kan jeg desværre ikke give dig svaret på. Måske skyldes det en slags stress over de udfordringer, du har måttet håndtere. Det kan være rigtig godt at finde ud af, hvad det handler om. På den måde kan du få hjælp til at få det bedre – ofte er det nemlig helt små ting, der skal til. Din læge er den, der bedst kan hjælpe dig videre med det. Derfor vil jeg foreslå dig at bestille tid hos din læge og fortælle ham eller hende de ting, du har skrevet om i dit brev. Måske kunne du endda vise dit brev til lægen – evt. sammen med mit svar?
Samtidig er det også godt, hvis du finder nogen i din hverdag, du kan snakke med, og som kan støtte dig, når det bliver ekstra svært. Tidligere har din mor været god til at støtte dig. Ved hun, at du stadig har det svært? Måske kunne du vise hende dit brev? For i brevet fortæller du nemlig rigtig tydeligt, at du har behov for, at hun skal lægge mærke til, hvordan du har det. Jeg tænker, at din mor vil fortsætte med at hjælpe dig, og når hun ved, at du har brug for hende, så håber jeg, at hun kan se det i dit brev. En god veninde eller hendes mor kan også bruges. Eller måske en anden fra familien. Hvis du går i skole eller på en ungdomsuddannelse, er der nok også voksne, der rigtig gerne vil støtte dig og snakke med dig. Men jeg tænker, at din mor er et godt sted at begynde, når det er hende, du har brug for lægger mærke til dig.
Jeg håber, du har fået nogle idéer, du har fået lyst til at afprøve. Jeg ved godt, at jeg ikke er kommet ind på alle tingene, du har skrevet om i brevet. Men jeg er overbevist om, at hvis du starter med nogle af de ting, jeg har foreslået dig, vil du opdage, at nogle af de andre ting forsvinder med det andet, du tager fat på. Jeg ønsker dig alt det bedste. Hvis du får behov for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen