Brev
Snus
Jeg er startet på gymnasiet helt “clean”, men har tidligere røget cigaretter dagligt, jeg har også røget hash op til 9-10 gange og har prøvet snus.
Før jeg startede på mit gymnasium havde jeg nogle rigtig gide venner, men de tog ikke rygning osv. så tungt. Eftersom vi er rigtig tætte og stadig hænger ud sammen til tider, bliver jeg tilbudt snus – som åbenbart er blevet “det nye”
Jeg plejede at takke pænt nej-tak, men havde drukket et par genstande og tænke “hva fan'”. Nu er det kommet til det punkt hvor jeg tager snus dagligt. Ca. 1 stykke eller 2 om dagen. Jeg tager ihvertfald 1 før jeg går i seng hver aften (så sover jeg meget bedre).
Jeg har den mentale styrke til at stoppe, eftersom jeg er holdt op med at ryge, men det lidt svært når man stadig snakker med sine venner, og ikke gider være ham der, der ødelægger stemningen.
Jeg kan godt se, at jeg er lidt af en idiot – har bare brug for råd! 🙂
Hilsen
Forvirret dreng
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16,
Jeg ved, at der er mange unge, der går med de samme tanker, som du beskriver.
Jeg kan sagtens forstå, at du kan komme til at føle, du ”ødelægger” stemningen ved at takke nej til snus, når de andre tager snus. Det er altid lidt svært at være den, der går imod strømmen. Og ikke bare takker ja. Du skriver dog, at du plejede at takke nej og jeg bliver derfor lidt nysgerrig på om du følte, at det ødelagde stemningen, dengang du plejede at takke nej? Jeg tænker samtidig, at du skal huske på, at dine venner også var dine venner, før du begyndte at tage snus. Dette får mig til at tænke, at de formentlig også stadig vil være dine venner, selvom du siger fra over for ting, som du ikke har lyst til. Det lyder nemlig ikke til, at de blev venner med dig, fordi du gerne ville tage snus med dem, men fordi de godt kunne lide at være sammen med dig.
Når det så er sagt, tænker jeg, at det måske kan hjælpe dig at finde en allieret i drengegruppen. Måske er der en af de andre drenge, som ikke tager snus, eller som du tænker kunne gå med de samme tanker som dig? Du kan jo prøve at lufte tanken for en af vennerne, når I er på tomandshånd. Det kan være lidt svært at tage sådan et emne op i et åbent forum, men på tomandshånd kan man ofte være mere ærlig. Hvad siger du til det forslag?
Alternativt synes jeg, at du altid kan lave et lille ”forsøg”: Prøv at sige nej tak næste gang du bliver tilbudt snus, og se hvad der sker. Du kan altid undskylde med, at du bare ikke har lyst den pågældende dag eller lignende, og se hvordan dine venner reagerer. Ting kan ofte virke værre i ens eget hoved, og derfor kan det være rart at få ”testet” ens forestillinger med virkeligheden. Hvis du føler, at det måske slet ikke var så slemt, at sige nej den første gang, kan du da beslutte dig for om du:
Skal være ærlig over for dine venner og sige, at du faktisk ikke har lyst til at tage snus, men at det ikke har noget med jeres venskab at gøre.
Stille og roligt trappe ned for snusen så det ikke virker så voldsomt for dig, at skulle sige ja den ene dag og nej den næste.
Hvordan lyder disse forslag? Mange oplever at få mere respekt som en, der kender sine grænser og siger fra end en medløber, så selvom du måske ikke føler, at dine venner ikke forstår, så tror jeg, at de vil respektere dig endnu mere end før, hvis du tør at stå op for dig selv og sige fra. Hvordan mon det vil vil være for dig?
Til sidst har jeg lyst til at spørge, om du har sagt det til dine forældre? Jeg kan godt forstå, at det kan virke grænseoverskridende, at fortælle sine forældre om ting som stoffer, men du skal huske, at dine forældre også har været unge engang. De kan derfor også bidrage med nogle af deres egne erfaringer, og de har måske endda idéer til, hvordan du kan tackle situationen på bedst mulig måde.
Har du brug for hjælp til at stoppe med at tage snus, vil jeg foreslå dig at kigge https://netstof.dk/. Der kan du både få vejledning omkring stoffer fra eksperter på feltet samt skrive med andre unge om stoffer – måske kunne det være rart at høre om andres erfaringer, som har stået i samme situation selv?
Du har allerede vist, at du har mod ved at skrive herind så jeg er sikker på, at du nok skal lykkes med at få sagt fra på den ene eller den anden måde!
Kærlig hilsen BørneTelefonen