Brev
snus
hej er en pige på 13
og jeg tar snus og jeg har svart ved at stoppe.
jeg er bange for at min mor eller far finer ud af det eller min tandlæge.
og man kan se det på mit tand kød.
jeg har taget det i et halvt år.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du faktisk gerne vil stoppe.
Du skriver nemlig, at du har svært ved at stoppe. Derfor tror jeg, at du allerede har prøvet at stoppe med snus Men at det ikke er lykkes for dig endnu.
Du ved sikkert alt om, at det ikke er sundt at tage snus. Du ved sikkert også, at din tandlæge kan se det. Og at dine forældre derfor nok får besked.
Du er ikke den eneste, der har prøvet at tage snus og så oplever, at det er svært at stoppe. Man bliver afhængig. Der er heldigvis mange gode råd til, hvordan man stopper.
Først og fremmest kan du tænke over, hvorfor du tager snus? Og hvornår tager du det?
Hvis du fx tager det sammen med andre, kan du måske tale med dem om, at du gerne vil stoppe. Og spørge om de vil hjælpe dig ved ikke at tilbyde dig snus.
Du kan også prøve at spise tyggegummi hver gang, du mærker trang til snus. I starten vil det nok ikke tage din lyst til snus – men måske alligevel kunne aflede dig lidt.
Sæt også en præcis dato for, hvornår du stopper. Beslut dig! Hold så ud time for time. Hver time du ikke tager det er et godt skridt. Og langsom vil det blive nemmere for dig.
Der er faktisk lavet en rådgivning for dem, der gerne vil stoppe med at tage snus. Du kan prøve at kigge nærmere på den her. Måske kan du finde nogle flere råd, der kan hjælpe dig?
Derudover kan din sundhedsplejerske også være god at tale med. Hun ved også en del om snus og vil kunne støtte og hjælpe dig med at stoppe.
Du fortæller, at du er bange for, at dine forældre opdager det. De fleste forældre ved godt, at deres børn kan komme til at gøre noget dumt, som de får brug for hjælp til.
Det kan selvfølgelig godt være, at de bliver sure lige først – men hvis du tænker, at de normalt er gode til hjælpe dig, så kan det være, at du alligevel skal tage mod til dig og fortælle det? Så de kan støtte dig i at lade være.
Det kan være lidt svært at få fortalt, at man har brug for hjælp. Men tit hjælper det at springe ud i det- få det overstået. Vi har også lavet en guide til, hvordan man kan fortælle noget svært. Den kan du måske også bruge som inspiration. Du finder den her
Jeg håber, at jeg har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre. Det kræver nogle kræfter at bryde med vaner. Men forhåbentlig vil du opleve, at du godt kan! Og det er en god erfaring at få med.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen