Brev
smøger
Hej…
jeg er en pige på 13 år.
der er rigtig mange i min klasse som er begyndt at drikke og især ryge cigaretter.
Jeg har ikke prøvet det ENDNU
men jeg vil gerne
men så på en måde vil jeg heller ikke
hvad skal jeg gøre, de presser mig meget til det;(
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært. Men det er rigtig godt, at du ikke har gjort som de andre og du skal være rigtig stolt af dig selv!
Jeg synes, det er rigtig flot og bestemt også godt, at du ikke har prøvet alkohol og cigaretter bare fordi de andre har gjort det. Jeg kan godt forstå, at det frister. Og det kan være rigtig svært at sige nej. Men det er bare super godt, at du har gjort det. Også selv om de presser har du været stærk, mon der er andre i din klasse, der heller ikke vil ryge og drikke alkohol, som du kunne støtte dig til?
Jeg synes, at 13 år er ret tidligt at begynde med alkohol og cigaretter. Der er jo regler for, at man ikke må købe alkolhol før end man er 16 år og cigaretter må man først købe når man er  18 år, og stærk alkohol over 16.5% .Men det er også forståelig, at der opstår en nysgerrighed, hvis man ser andre drikke og ryge.
Det kan også være, at nogle så småt begynder at gå til fester og det er jo især her alkohol og cigaretter kommer ind i billedet.
Det er rigtig vigtigt, at man taler med sine forældre og aftaler, hvad man må og ikke må. Ofte er det rigtig godt, at være i trygge rammer, hvis man skal drikke alkohol. Trygge rammer er eksempelvis hjemme, eller hos en god ven, hvor ansvarlige forældre også er tilstede. Så er det en god idé, at man ikke drikker for meget, men at man bare smager lidt. Men alt dette er noget jeg synes, du skal tale med dine forældre om. Så kan I blive enige, hvis du får lysten til at prøve at drikke alkohol.
Måske kunne I i klassen snakke om det med alkohol og rygning. Måske tage det op på et møde, hvor forældre og elever er med på mødet sammen og laver aftaler om, hvordan 'regler og aftaler' er i jeres klasse. Måske kan I få en SSP- konsulent ud på skolen og holde oplæg om det. Og bagefter kan I sammen finde ud af, hvad der er bedst i jeres klasse. Måske kunne du foreslår din klasselærer det eller dine forældre=?
I forhold til at ryge cigaretter, synes jeg bestemt, at du helt skal holde dig fra det. Det er en meget  usundt og tobak er også vanedanende, så man kan blive afhængig. Der er ingen rigitig god grund til at prøve det, heller ikke bare en enkelt gang.
Det er rigtig sejt at kunne sige nej, også når de andre presser. Det skal du huske på.
Du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at snakke om det med en voksen. Der sidder altid nogen klar til at lytte og tale med dig.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen