Brev
Skuffede forældre?
Hej børnebrevkassen
Jeg er en pige på 15 år som virkelig føler at jeg har skuffet mine forældre.
For et par dage siden havde jeg sagt til min far at jeg skulle bruge aftenen hos min veninde, men i stedet havde jeg lavet en aftale med en fyr der går i min klasse og som jeg har kendt rigtig mange år.
Jeg vidste godt at vi skulle drikke og jeg havde derfor taget lidt med hjemmefra.
Meget hurtig efter jeg mødtes med ham blev jeg rigtig fuld. Jeg er normalt også en person der ikke kan holde til så meget alkohol så derfor gik det også meget hurtigt. Han havde drukket en smule men var langt fra i samme tilstand som mig.
Han havde holdt min mobil det meste af aftenen og da jeg så begyndte at brække mig ringede han til mine veninder som var hjemme hos hende den veninde som jeg egentlig også skulle ha været hos.
Han fulgte mig hjem og mine veninder mødte os så lige ude foran mit hjem hvorefter de tog mig med op til mig selv, hvor min far var hjemme.
Da jeg kom op blev de lidt og jeg kastede lidt mere op.
Min mor kom også over – mine forældre er skilt – fordi min far ringede til hende.
De fandt så ud af at jeg havde taget alkoholen herhjemme fra og at jeg havde løjet for dem. Men de blev slet ikke sure. Vi sad og snakkede stille og rolig, og jeg blev så sendt i bad og derefter i seng. Jeg undskyldte rigtig meget overfor dem fordi jeg føler at det er meget urimeligt det jeg gjorde. Men de var meget forstående. Jeg har på det sidste haft det ret svært, med mine forældres skilsmisse og stress over alt muligt som jeg altid skal nå, så jeg har lidt på fornemmelsen at det måske er derfor jeg gjorde det. Jeg tror jeg tænkte at jeg ville få det sjovere et stykke tid. Og det forstod de godt og de sagde til mig at de ikke var sure, men bekymret.
Men jeg føler stadig at jeg har dummet mig rigtig meget. Jeg ved godt at det var en fejl jeg lavede og jeg føler at jeg ikke alene har skuffet mine forældre men også mine veninder og ham fyren jeg var samen med som er min gode ven.
Jeg er bange for at jeg ikke kan opbygge den tillid de før havde til mig og generelt er det hele bare skod.
Jeg føler mig rigtig ked af det over det hele og ensom fordi jeg føler ikke at der er nogle jeg kan snakke helt med om hvordan jeg har det, så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Mange hilsner mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det er ikke rart, når man føler, man har skuffet nogle. Så jeg forstår godt, hvordan du har det. Skuffelse og skam er to svære følelser – som vi dog alle sammen kommer til at mærke her i livet.
Jeg synes, det er rigtig dejligt at høre, at du og dine forældre har kunne tale om, det der skete. Det virker til, at du har nogle rare og varme forældre. Og jeg synes, deres reaktion lyder virkelig konstruktiv. De må være super stolte af, at deres datter har så søde og ansvarlige venner. Venner der hjælper og tør gå til dem som forældre. Jeg forestiller mig faktisk, at dine forældre derfor lige nu er mere lettede end skuffede.
Og derfor kan jeg heller ikke lade være med at tænke på, at det måske mere er dig, der er skuffet? Er det din egen skuffelse der fylder mest? Skuffelsen over at lyve overfor dine forældre?
Jeg synes, du lyder som et rigtig samvittighedsfuldt menneske. Det at være samvittighedsfuld er en virkelig fin egenskab, du skal hole fast i. Det er nemlig noget, der kan bruges som en positiv drivkraft i mange situationer i livet. Og noget der gør, at du kan binde stærke, ærlige bånd til andre. Det er relationen til dine forældre og dine venner gode tegn på.
Det der er kunsten, er dog at finde en balance i at være et samvittighedsfuldt menneske. For det kan sommetider komme til at tippe over. Sådan at den dårlige samvittighed tager over, og det bliver svært at slippe det, vi har gjort forkert igen.
Men… vi laver alle fejl! Det er en del af livet. Når fejlene sker, må vi stå ved dem. Men også lægge dem bag os, så vi kan komme videre med vores liv. Mange af os har desværre svært ved at acceptere, at vi laver fejl, og at vi ikke er perfekte. Men når vi accepterer, at det er et vilkår for alle mennesker at lave fejl, og at ingen er perfekte, så bliver mange ting nemmere. Tro mig. Jeg tror derfor, tiden er inde til, at du siger sket er sket!
Du overvejer selv, om din forældres skilsmisse og din følelse af stress er grunden til, at du løj. Uanset hvad, så tror jeg, det kunne være en ide at tale noget mere med dine forældre om lige præcis det. Fortæl dem hvordan du går og har det. Du kan evt. vise dem dit brev her til brevkassen. Det gør det nogen gange nemmere at åbne op for en snak, hvis du ikke helt ved, hvordan du skal få det sagt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen