skal jeg stoppe med at ryge hash?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Mange tak for dit ærlige brev.

Du beskriver klart og tydligt et forløb, som mange der har røget hash, kan nikke genkendende til: Du er blevet introduceret til hash af en du holder af, og dit forbrug har langsomt udviklet sig til at blive større og større. Du har haft mange gode og oplevelser med det, men er nu begyndt at føle, at tingene bliver vildere og vildere, og at det er svært at mærke hvor grænsen går. Du kan mærke at noget ikke er helt ok.

Desværre er der nogen, der er meget længere tid om, at fornemme at tingene ikke er som de skal være, end du er.

For heldigvis mærker du allerede nu, at der også er en alvorlig bagside ved at ryge hash. Og heldigvis reagerer du på det.  Jeg skriver heldigvis, for jo tidligere man ønsker at komme ud af et hashmisbrug, jo lettere er det.

En af grundene til at det ofte tager folk meget lang tid, at nå til det punkt, hvor de opdager at hashrygningen er et problem, er som du selv så klart beskriver fordi: At hash får os til at opleve tingene som mega hyggelige, vildt sjove og fede – og de dårlige ting lægger man ikke rigtig mærke til mere.

Det er det hash gør. Og det er derfor mange bruger det som en flugt fra en hverdag og et liv, som måske føles mindre sjovt – eller måske er rigtig svært og problematisk.

Hvis det var det eneste hash gjorde, så var det (måske) ikke et problem.

Men der er så mange dårlige bivirkninger, at det ikke er godt at ryge hash. Og bivirkningerne bliver tydeligere og tydeligere, jo mere og længere man ryger. Så selvom det føles rart imens man ryger, så er det en kortsigtet glæde.

Mit helt korte svar til dit spørgsmål, er derfor: Ja, jeg syntes helt bestemt du skal stoppe med at ryge hash.

Hvis du læser nogle af de breve andre børn og unge har skrevet ind til os om hash, så kan du se, at langt de fleste på et tidspunkt opdager, at det alligevel ikke er godt at ryge hash, og gerne vil ud af det. Og det er der flere gode grunde til.

Nogen af dem har du selv observeret og beskrevet på en meget fin måde, og det gør, at jeg tror du har en meget klog og stærk ”indre stemme”, som passer på dig.

Her er nogle eksempler på de negative bivirkninger ved hash.:
Man bliver afhængig af hashrusen, og vil til sidst have meget svært ved at stoppe. Hashen kommer med andre ord til at styre ens handlinger – og liv.
Man mister sin dømmekraft, og får et forvrænget billede af de ting der sker omkring en, og man får sværere og sværere ved at handle hensigtsmæssigt og klogt.
Man får svært ved at skelne rigtigt fra forkert, og svært ved at mærke grænser. Både ens egen og andres. Det betyder bl.a. at man kan gøre ting man ellers ville have det dårligt med, og man kan ”glemme” at sige fra overfor andre. Eller man kan komme til at overskride andres grænser, og dermed skubbe dem fra sig – eller skade dem.
Man ændrer langsomt personlighedstræk. Ens personlighed ændrer sig, uden man lægger mærke til det. Man synes i stedet det er omverdenen der ændrer sig, og man kan blive ekstra aggressiv, hvis andre gør noget, der generer en.
Ens hjerne reagerer fysisk, og det bliver sværere at tænke, at lære og koncentrere sig. På længere sigt ændrer og skader hashen hjernen. Forskning viser, at der kan opstå hjerneskader, og unge hjerner er særligt sårbare, fordi de stadig er under kraftig udvikling.
Dertil kommer alle de sundhedsmæssige følger af et hashmisbrug. Hele kroppen bliver påvirket af giftene i hashen, og giften bliver i kroppen længe efter man har røget. Det slider meget på alle kroppens funktioner.

Beslutningen er din. Undskyld hvis mit svar kommer til at lyde belærende. Det er bestemt ikke meningen. Men jeg syntes det er vigtigt, at du får et grundigt svar, på så vigtigt et spørgsmål som det du har stillet.

Jeg tror måske, at du godt vidste hvad vores svar ville være, da du skrev? At alle ansvarlige voksne ville svare ja, til at du skulle stoppe med at ryge hash?

Derfor syntes jeg det er ekstra vigtigt, at du får noget baggrundsviden du kan bruge.

For i sidste ende er beslutningen din.

Det kan være svært at stoppe med at ryge hash. Når alt det er sagt, så vil jeg også sige, at jeg godt ved det kan være utroligt vanskeligt, at stoppe et hashmisbrug.

Det er svært, fordi de rare følelser som hash giver, kan være svære give afkald på, og fordi hash er fysiologisk vanedannende. Samtidig kan man, som du, være del af et socialt miljø, som det kan være svært at være med i, hvis man ikke længere vil ryge sammen med de andre.

Prøv at tjekke disse 3 hjemmesider:

www.netstof.dk  eller http://netstof.dk/artikler/netstof-chat

www.dcaa.dk  tlf. 33233303

www.uturn.dk tlf. 82562300

Her kan du læse meget mere om konsekvenserne af at ryge hash, og læse andres fortællinger om hashmisbrug. Du kan også få gratis og anonym rådgivning, og støtte til at stoppe med at ryge hash. De ved godt, hvor svært det kan være, og vil rigtig gerne hjælpe dig.

Tanker om din veninde – og de dårlige ting der er sket. Der er noget andet i dit brev, som jeg gerne lige vil give et par ord med på vejen. For du fortæller, at din veninde mistede sin mødom ufrivilligt, og at der er sket mange dårlige ting siden. Jeg synes, det lyder som om din veninde blev voldtaget?

Hvis det er tilfældet, så håber jeg at du og hun, sørger for at skaffe hende den rette voksenhjælp. Husk det er voldtægt, hvis det har været imod hendes vilje. Også selvom det startede med at være hyggeligt nok. Og også selvom hun måske havde røget hash, var fuld eller på anden måde påvirket.

Hvis der er sket andre alvorlige ting, så håber jeg du sørger for, at få ansvarlig voksenhjælp til at løse det.  Du – og din veninde – skal ikke gå alene med svære ting. De voksne har ansvar for at hjælpe og passe på jer. Der er centre og klinikker, hvor du kan støtte din veninde i at få hjælp. Jeg sætter links ind til tre steder i landet, så kan I vælge den, der er lettest for jer at kontakte. Der er flere centre i landet, dem kan I se på hjemmesiden for København.

Århus, læs mere her: http://www.auh.dk/om+auh/afdelinger/f%c3%a6lles+akut+afdeling/til+fagfolk/center+for+voldt%c3%a6gtsofre
Odense, læs mere her: http://www.ouh.dk/wm122842

København, læs mere her: http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDELINGER/Enheder+paa+tvaers/Center+for+Seksuelle+Overgreb/

Dine venner har sagt til dig, at de er bekymrede for dig. Jeg tænker, at du skal tage det alvorligt, når nogen der kender dig og holder af dig, synes der sker noget, som ikke er godt for dig. De forsøger at hjælpe og passe på dig.

Husk du også altid kan ringe eller chatte med os, hvis du har brug for råd og støtte. Eller bare for en voksen der lytter.

Jeg ønsker alt det bedste for dig og din veninde, og at du får nogle gode sidste uger på efterskolen.

Mange kærlige hilsener til dig fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug