Brev
Skal jeg ryge og drikke?
Jeg er en pige på 13 og jeg har virkelig meget lyst til at ryge, drikke, feste og hænge ud med de forkerte personer.. Der jeg var mindre var jeg den lille perfekte pige men det er jeg bare træt af at være. Er begyndt at snakke med 2 fyre som tit spørg om jeg vil med til fester eller bare hænge ud. (16 og 19)
Hvad skal jeg gøre? Vil heller ikke ende som en freak?
Mvh X
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære X
Det er helt normalt, at du har lyst til at ryge, drikke, feste og prøve forskellige grænser af. Der er rigtig mange på din alder, der har det på den måde.
Jeg kan godt forstå, at du er træt af at være den lille perfekte pige. Det behøver du heller ikke være. Der er mange, der oplever at de ændrer sig på en eller anden måde i teenage-årene. Men jeg får også lyst til at berolige dig ved at sige, at man behøver ikke være perfekt eller en freak. Jeg er sikker på, du sagtens kan finde en vej “midt i mellem”.
Når jeg læser dit brev, synes jeg nemlig at du lyder som en pige der tænker over tingene. Det skriver jeg, fordi at du er i tvivl om du skal gøre de her ting, selvom du har lyst. Når det kommer til druk, rygning, fest og drenge der er en del ældre end dig, er det en rigtig godt du tænker over det på den måde.
Når man hænger ud med nogen der er  meget ældre, vil der altid være nogle ting, som de gør, som du måske ikke selv er klar til. Det kan godt være, at du føler du er klar til det. Det kan også være, at du gør det selvom du ikke føler dig klar, fordi de andre gør det, eller fordi det er spændende.
Du skal vide, at det er ulovligt at købe alkohol når man er under 16 år (18 hvis det er stærk alkohol).  Den lovgivning er der, fordi det både kan være svært at kontrollere og kan gå rigtig galt, hvis man er for ung. Det kan være svært, at vide hvor meget alkohol man kan tåle.
Hvis du vælger, at du gerne vil mødes med de to drenge, er det en god idé at fortælle det til dine forældre, så de ved hvor du er henne, hvis du pludselig gerne vil hjem.
Det vigtigste råd jeg vil give dig er, at du aldrig skal takke ja til noget du egentlig ikke har lyst til. Også selvom alle andre gør det. Mærk efter i din mave. Og husk på, at der er masser af år i fremtiden til at prøve en masse forskellige ting af. Også med dine venner på din alder.
Du lyder som en fornuftig pige, så jeg tror på, at du nok skal finde ud af hvad du vil og ikke vil.
Du kan også kigge inde på vores side om unge og alkohol.
Her kan du læse og quizze. https://bornetelefonen.dk/unge-og-alkohol/
Kærlig hilsen BørneTelefonen