Brev
Skal jeg fortælle min mor det
Hej jeg er en pige på 14 snart 15. jeg har været til nogle fester og jeg blev fuld,
jeg skal snart flere (jeg har valgt ikke at drikke til dem.)
min mor tror at jeg kun lige har smagt lidt på de ting der er der,
Men skulle jeg fortælle hende at jeg har drukket eller lad være med at fortælle hende det
og er det for tidligt at drikke.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du,
Tak for dit brev. Det er nogle rigtig gode ting du tænker over og det er flot af dig at du spørger om råd.
Det er klart at man kan blive nysgerrig omkring alkohol når man som dig, begynder at gå til fester. Men jeg synes ogå at det er vigtigt at ens forældre er med inde i det, når man begynder at drikke alkohol til fester og lignende. Derfor synes jeg helt klart, at du skal tale med din mor.
Jeg synes det er en god idé at fortælle hende, at du har prøvet at være fuld. Men jeg synes også at det er en god idé at fortælle hende, at du ikke har tænkt dig at drikke til de næste fester.
Det er generelt rigtig godt, at dele den slags med sine forældre, så I kan blive enige om, hvor meget du må drikke, hvad du må drikke. Så kan dine forældre være med til at passe på dig, og vurdere hvad der er bedst at gøre.
Dette får mig til at tænke på dit spørgsmål om, om det er for tidligt at begynde at drikke. Aldersgrænser for hvornår man må købe alkohol er 16 år, så hvis man kigger på den, er det for tidligt. På den anden side er det jo noget dine forældre bestemmer. Så hvis I sammen vurderer, at du må drikke lidt eller aftaler, hvad der er ok hos jer, så er det ok hos jer. Så jeg synes, at du skal få en god snak med din mor, om hendes tanker omkring alkohol og så kan I måske sammen lave nogle aftaler der gælder for dig. På den måde ved din mor også hvad du laver, og det er vigtigt for bedst muligt at kunne passe på dig.
Jeg håber du kan få en god snak med din mor.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen