Skal jeg fortælle min mor det

Hej jeg er en pige på 14 snart 15. jeg har været til nogle fester og jeg blev fuld,

jeg skal snart flere (jeg har valgt ikke at drikke til dem.)

min mor tror at jeg kun lige har smagt lidt på de ting der er der,

Men skulle jeg fortælle hende at jeg har drukket eller lad være med at fortælle hende det

og er det for tidligt at drikke.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du,

Tak for dit brev. Det er nogle rigtig gode ting du tænker over og det er flot af dig at du spørger om råd.

Det er klart at man kan blive nysgerrig omkring alkohol når man som dig, begynder at gå til fester. Men jeg synes ogå at det er vigtigt at ens forældre er med inde i det, når man begynder at drikke alkohol til fester og lignende. Derfor synes jeg helt klart, at du skal tale med din mor.

Jeg synes det er en god idé at fortælle hende, at du har prøvet at være fuld. Men jeg synes også at det er en god idé at fortælle hende, at du ikke har tænkt dig at drikke til de næste fester.
Det er generelt rigtig godt, at dele den slags med sine forældre, så I kan blive enige om, hvor meget du må drikke, hvad du må drikke. Så kan dine forældre være med til at passe på dig, og vurdere hvad der er bedst at gøre.

Dette får mig til at tænke på dit spørgsmål om, om det er for tidligt at begynde at drikke. Aldersgrænser for hvornår man må købe alkohol er 16 år, så hvis man kigger på den, er det for tidligt. På den anden side er det jo noget dine forældre bestemmer. Så hvis I sammen vurderer, at du må drikke lidt eller aftaler, hvad der er ok hos jer, så er det ok hos jer. Så jeg synes, at du skal få en god snak med din mor, om hendes tanker omkring alkohol og så kan I måske sammen lave nogle aftaler der gælder for dig. På den måde ved din mor også hvad du laver, og det er vigtigt for bedst muligt at kunne passe på dig.

Jeg håber du kan få en god snak med din mor.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug